In gesprek met…

Pieter Tiddens!

Waarom doe je zo moeilijk?
Goeie vaag.
Als het leven makkelijk was kon iedereen het.

Intelligentie is een sluipmoordenaar. Als je hem niet voedt gaat ‘ie zelf jagen. En maakt brokken. Intelligentie die geen doel heeft is gevaarlijk. Ik heb zelf als kind van de jaren zestig vooral veel zelf uit moeten vinden. Dat is eigenlijk best goed gelukt. Maar het was wel vaak eenzaam. Achteraf bekeken. Waarschijnlijk wil ik dat bij kinderen voorkomen. Dat ze zich vanwege hun intelligentie eenzaam moeten voelen zonder dat ze weten dat ze het zijn.

Volwassenen vinden het moeilijk als je kinderen intelligent wilt prikkelen. Ze zijn al gauw bang voor hun eigen gevoe- lens. Ik voel me ongelukkig in zo’n gesloten afspraak. Er was een stripje van Sigmund (dagelijkse strip Volkskrant) waarin Sigmund bij een balie staat en blijkbaar heeft gevraagd naar een advies voor een voorstelling. De mevrouw achter de balie heeft het (en ik parafraseer met de thema’s van mijn eigen voorstellingen) over een voorstelling met rouwverwerking, omgaan met chronische ziekte, doelloosheid, de voortduren- de verandering die het leven eigen is, het ontwikkelen van een eigen persoonlijkheid, dementie, depressie bij kinderen, meervoudige verstandelijke beperking, de familie als basis van het levensgeluk etc. Sigmund zegt dat het hem allemaal een beetje zwaar lijkt en de mevrouw van het loket zegt: “Dan valt het jeugdtheater af”.

Daar herken ik mij in. Ik ben een uitvoerend kunstenaar. Daar heb ik inmiddels 40 jaar ontwikkeling in doorgemaakt.
Ik heb mij bewezen in een toon die zware dingen licht maakt. En heb mij ontwikkeld als iemand die kwaliteit en eigenheid zoekt. Gewaardeerd door het publiek dat de voorstellingen meemaakt. Vóór een voorstelling wordt mij weleens gevraagd waarom ik toch zo zwaar op de hand ben. Achteraf nooit.

Wie is er bang voor theater? Het moet ergens over gaan. Er moet wat met je gebeuren als je een voorstelling meemaakt. Al je emoties moeten aan bod komen. Welke leeftijd je ook hebt. Vandaar ook dat ik tot de conclusie ben gekomen dat
ik geen jeugdtheater maak maar familietheater. Ik hoop dat iedereen tegen leeftijdsdiscriminatie is.

Snakkar Pieter Tiddens kindertheater kindervoorstelling cultuureducatie snackbar

Naast universele thema’s worden ook actuelere onderwerpen zoals eenzaamheid bij ouderen en verzorgingstehuizen aangeraakt. En dat allemaal toegankelijk verpakt voor jonge kinderen.

Eva van der Weerd Theaterkrant

Benieuwd wat de Theaterkrant nog meer schreef over Rimpelsteeltje?