Kunnen de kinderen hun vooroordelen loslaten en deze Wolf zien voor wie hij is?
Mark van Vliet brengt Prokofiev’s melodieën tot leven in Peter zonder wolf!
Mark van Vliet blaast met zijn unieke komische en fysieke stijl beroemde composities nieuw leven in. Verpakt in nieuwe herkenbare verhalen met kleurrijke en hilarische personages maakt hij kinderen en volwassenen enthousiast voor klassieke muziek en opera. Aankomend seizoen speelt hij twee nieuwe solovoorstellingen! Twee kleutervoorstellingen met als uitgangspunt klassieke muziek, maar toch beiden met een hele andere signatuur.
In dit interview vertelt Mark ons over zijn inspiraties, de ontwikkeling van zijn voorstellingen en hoe hij met met zijn passie voor klassieke muziek de verbeelding van kinderen weet te prikkelen. Van zijn jeugd in een muzikale familie tot zijn nieuwste productie vol avontuur en hilarische typetjes “Peter Zonder Wolf” (4+)
Mark, je bent niet meer weg te denken uit onze stal. Kun je ons wat vertellen over hoe het voor jou eigenlijk allemaal is begonnen?
“Als klein jongetje keek ik mijn ogen uit tijdens grote concerten van mijn vader die hoornist was in het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Ik had moeite met stilzitten en mijn voeten trappelde dan zo enthousiast mee dat mijn moeder weleens haar hand op mijn knieën legde, wat het teken was dat ik te druk heen en weer zat te wippen en waarschijnlijk vond heel de rij vol bejaarden dat ook. Op de jeugdtheaterschool speelde ik als puber mee in jeugdopera’s als ‘Carmen’ en ‘Turandot’ en werd ik gefascineerd door de prachtige, vaak meerstemmige zang uit de operawereld. Als twintiger maakte ik cabaret en stond ik in de finales van cabaretfestivals.”
“Daarna begon ik mijn eigen jeugdtheatergezelschap en daarin combineerde ik die drie talenten; Met humor en fantasie mensen enthousiast maken voor klassieke muziek en opera. Verpakt in een nieuw vrolijk avontuur laat ik al tien jaar bekende melodieën op een aansprekende manier voor kinderen tot leven komen. Daarnaast maak ik ook voorstellingen met orkesten en ensembles.
Mijn laatste voorstelling ‘Camping Pavarotti’ was een komische familievoorstelling boordevol prachtige aria’s uit verschillende beroemde opera’s. Met nieuwe teksten in het Nederlands waardoor kinderen ze zo mee konden zingen.”
Waar kwam de inspiratie voor Peter zonder wolf vandaan?
“Ik start altijd vanuit de muziek. Muziek is de motor van mijn inspiratie. Voor dat ik een nieuwe voorstelling ga maken luister ik dan ook heel veel muziek en dan ontpoppen zich vanzelf hele scenes, kostuums en kleurrijke personages in mijn hoofd.
Het beroemde Peter en de Wolf heeft geweldige muziek, met thema’s die maar in je hoofd blijven dansen. Maar met de verhaallijn en zo’n verteller erbij had ik niet zoveel. Prokofiev was duidelijk beter in muziek componeren dan verhalen schrijven vind ik.”
Daar ben jij gelukkig beter in!
“Ik schreef een nieuw avontuur dat zich nu afspeelt in een flat waar Peter met zijn loopeend Habib woont. Totdat Habib op een dag ontvoerd wordt. De overige bewoners; mevrouw Kats, meneer Vogelzang en meneer de Jager, wijzen meteen naar meneer de Wolf. Want een Wolf is een Wolf nietwaar? Alle wolven zijn hetzelfde! Die zal het wel gedaan hebben!
Ze vullen het hoofd van Peter met verhalen en leugens, waardoor hij heel erg in de war raakt. Maar de flatbewoners blijken zelf hartstikke verdacht en schuldig aan de verdwijning van Habib.
We worden tegenwoordig zo uit elkaar gespeeld. Wij tegen zij. Ik tegen de ander. Maar praten we wel met elkaar? Hoe komen we aan deze beelden over ‘de ander’? Geloof je als kind wat anderen over iemand zeggen of geloof je je eigen ervaring? Als kind vertellen allerlei volwassenen om je heen natuurlijk ook wat je moet denken. Je ouders, de juf, de meester, de buurvrouw, je opa. Maar wat vinden ze zelf? Kinderen hebben natuurlijk ook al genoeg gehoord over wolven in sprookjes. Die is altijd slecht. Kunnen zij hun vooroordelen loslaten in Peter Zonder Wolf en deze Wolf zien voor wie hij is?”
Met wie werk je in deze voorstelling samen?
“Met Olaf van de Ven regie en arrangeur Richard Klink. Met regisseur Olaf van de Ven werk ik al heel lang. De gekte die hij met zijn gezelschap Meneer Monster maakt in o.a. ‘De waanzinnige boomhut van 13 verdiepingen’ neemt hij mee naar de repetitieruimte. We delen de humor en muzikaliteit en willen dan ook dat elk accent van de klassieke composities terugkomt in het verhaal en het spel van de spelers.
Richard Klink heeft aan het ArteZ conservatorium Mediamusic gestudeerd en schrijft en componeert zijn eigen muziek. Hij is een oud-leerling van mij uit theaterproducties die ik vroeger regisseerde en ik ben hem blijven volgen. Hij kent mijn producties en voelt mijn visie, speelstijl en humor daarom naadloos aan. Omdat hij een stuk jonger is begrijpt hij wat er leeft bij de huidige muziekgeneratie en bij de kinderen uit het publiek. Hij zorgt ervoor dat met zijn pakkende arrangementen, humor en muzikale vondsten de muziek van Prokofiev nog lang in hun oren zal blijven rondzingen.”
Peter en de wolf is een klassiek verhaal. Wat heb je gedaan om de voorstelling naar het nu te brengen?
“In het originele Peter en de Wolf verhaal heeft elk personage een bijbehorend instrument en een eigen herkenbare melodie, een zogenaamd leitmotiv. Maar in onze versie ‘Peter Zonder Wolf’ stelde ik de vraag: Wat als Prokofiev nu had geleefd? Welke stijlen van muziek zou hij dan gebruikt hebben passend bij elk personage? Arrangeur Richard Klink en ik zijn aan de slag gegaan om de prachtige muziek van Prokofiev dichter bij de kinderen te brengen met arrangementen die hun bekend in het gehoor liggen.
Zo is het thema van Peter bijvoorbeeld gearrangeerd in de stijl van populaire Nederlandse artiesten van dit moment zoals Flemming en de Jeugd van tegenwoordig, een soort Electro pop. Ik schreef er ook een tekst op zodat het een echt liedje werd en beter blijft hangen bij het jonge publiek. Het ritme en de melodie gaven meteen inspiratie tot een tekst.”
Hier een coupletje:
Hé hoi mijn naam is Peter
en ik weet het altijd beter
want ik ben al 8 ben al 8 jaar oud
Hier in de grote stad
Is er veel lawaai
Maar ’t is nooit saai, nooit echt, saai wel lawaai
(..)
Je gebruikt verschillende muziekstijlen bij de personages uit de voorstelling. Kun je wat meer vertellen daarover?
“Habib de eend kreeg een modern Arabisch arrangement met instrumentatie die nu populair is onder Arabische artiesten. Zeker kinderen met een Arabische achtergrond zal dit aanspreken want traditionele klassieke muziek is toch vaak wat ‘Westers’ georiënteerd en zo komen Prokofievs melodieën toch weer een stapje dichter bij deze tijd. De scene waarin Peter zijn loopeend Habib in bad doet op dit thema is ontroerend lief.
De Jager wordt vervolgens een gamer die schietspelletjes speelt en zijn thema zit dan weer vol met muzikale 8-bit game-elementen.
Peter Zonder Wolf is een moderne versie en een eerbetoon aan het originele meesterwerk. Met onze bewerking blazen we het verhaal en de muziek nieuw leven in en laten we generaties kinderen kennismaken met de beeldende melodieën van Prokofiev.”
Kun je ook al iets delen over de vormgeving van de voorstelling?
“In Peter Zonder Wolf stapelen we simpele opbergbakken op elkaar die samen een flat vormen. Elke bak representeert een verdieping waaruit de rekwisieten komen en ineens ontstaat er een appartement en een personage. Omdat het een solovoorstelling is, zien ze mij ook telkens transformeren van het ene personage naar het andere.
Met een paar treffende attributen ondersteunt door Prokofiev’s beeldende muziek verschijnt er ineens een hele nieuwe scène. De eend, de vogel en kat zijn gemaakt van grappige oude muziekinstrumenten die op een vrolijke manier tot leven komen. Kinderen gaat moeiteloos mee in deze fantasie en blijven zich verwonderen naarmate het spannende muzikale verhaal zich voor hun ogen ontvouwd. Als de kinderen zingend en lachend de zaal uit lopen is mijn doel bereikt: De oude fantastische melodieën van Prokofiev leven door!”
Lees meer over Mark van Vliet en bekijk zijn speellijst.