Kunnen de kinderen hun vooroordelen loslaten en deze Wolf zien voor wie hij is?

Mark van Vliet brengt Prokofiev’s melodieën tot leven in Peter zonder wolf!

Mark van Vliet blaast met zijn unieke komische en fysieke stijl beroemde composities nieuw leven in. Verpakt in nieuwe herkenbare verhalen met kleurrijke en hilarische personages maakt hij kinderen en volwassenen enthousiast voor klassieke muziek en opera. Aankomend seizoen speelt hij twee nieuwe solovoorstellingen! Twee kleutervoorstellingen met als uitgangspunt klassieke muziek, maar toch beiden met een hele andere signatuur. 

In dit interview vertelt Mark ons over zijn inspiraties, de ontwikkeling van zijn voorstellingen en hoe hij met met zijn passie voor klassieke muziek de verbeelding van kinderen weet te prikkelen. Van zijn jeugd in een muzikale familie tot zijn nieuwste productie vol avontuur en hilarische typetjes “Peter Zonder Wolf” (4+)

Mark, je bent niet meer weg te denken uit onze stal. Kun je ons wat vertellen over hoe het voor jou eigenlijk allemaal is begonnen?

“Als klein jongetje keek ik mijn ogen uit tijdens grote concerten van mijn vader die hoornist was in het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Ik had moeite met stilzitten en mijn voeten trappelde dan zo enthousiast mee dat mijn moeder weleens haar hand op mijn knieën legde, wat het teken was dat ik te druk heen en weer zat te wippen en waarschijnlijk vond heel de rij vol bejaarden dat ook. Op de jeugdtheaterschool speelde ik als puber mee in jeugdopera’s als ‘Carmen’ en ‘Turandot’ en werd ik gefascineerd door de prachtige, vaak meerstemmige zang uit de operawereld. Als twintiger maakte ik cabaret en stond ik in de finales van cabaretfestivals.”

Een brei aan fantasie, gekoppeld aan fabels, sprookjes en de actualiteit. Met veel originele vondsten, grappen en goed bedachte metaforen vertelt Mark een ingenieus verhaal waarmee wij bijna letterlijk van onze stoel geblazen door de bizarre wendingen.’

“Daarna begon ik mijn eigen jeugdtheatergezelschap en daarin combineerde ik die drie talenten; Met humor en fantasie mensen enthousiast maken voor klassieke muziek en opera. Verpakt in een nieuw vrolijk avontuur laat ik al tien jaar bekende melodieën op een aansprekende manier voor kinderen tot leven komen. Daarnaast maak ik ook voorstellingen met orkesten en ensembles.

Mijn laatste voorstelling ‘Camping Pavarotti’ was een komische familievoorstelling boordevol prachtige aria’s uit verschillende beroemde opera’s. Met nieuwe teksten in het Nederlands waardoor kinderen ze zo mee konden zingen.”

Waar kwam de inspiratie voor Peter zonder wolf vandaan? 

“Ik start altijd vanuit de muziek. Muziek is de motor van mijn inspiratie. Voor dat ik een nieuwe voorstelling ga maken luister ik dan ook heel veel muziek en dan ontpoppen zich vanzelf hele scenes, kostuums en kleurrijke personages in mijn hoofd.

Het beroemde Peter en de Wolf heeft geweldige muziek, met thema’s die maar in je hoofd blijven dansen. Maar met de verhaallijn en zo’n verteller erbij had ik niet zoveel. Prokofiev was duidelijk beter in muziek componeren dan verhalen schrijven vind ik.”

Daar ben jij gelukkig beter in!

“Ik schreef een nieuw avontuur dat zich nu afspeelt in een flat waar Peter met zijn loopeend Habib woont. Totdat Habib op een dag ontvoerd wordt. De overige bewoners; mevrouw Kats, meneer Vogelzang en meneer de Jager, wijzen meteen naar meneer de Wolf. Want een Wolf is een Wolf nietwaar? Alle wolven zijn hetzelfde! Die zal het wel gedaan hebben!

Ze vullen het hoofd van Peter met verhalen en leugens, waardoor hij heel erg in de war raakt. Maar de flatbewoners blijken zelf hartstikke verdacht en schuldig aan de verdwijning van Habib.

We worden tegenwoordig zo uit elkaar gespeeld. Wij tegen zij. Ik tegen de ander. Maar praten we wel met elkaar? Hoe komen we aan deze beelden over ‘de ander’? Geloof je als kind wat anderen over iemand zeggen of geloof je je eigen ervaring? Als kind vertellen allerlei volwassenen om je heen natuurlijk ook wat je moet denken. Je ouders, de juf, de meester, de buurvrouw, je opa. Maar wat vinden ze zelf? Kinderen hebben natuurlijk ook al genoeg gehoord over wolven in sprookjes. Die is altijd slecht. Kunnen zij hun vooroordelen loslaten in Peter Zonder Wolf en deze Wolf zien voor wie hij is?”

Met wie werk je in deze voorstelling samen? 

“Met Olaf van de Ven regie en arrangeur Richard Klink. Met regisseur Olaf van de Ven werk ik al heel lang. De gekte die hij met zijn gezelschap Meneer Monster maakt in o.a. ‘De waanzinnige boomhut van 13 verdiepingen’ neemt hij mee naar de repetitieruimte. We delen de humor en muzikaliteit en willen dan ook dat elk accent van de klassieke composities terugkomt in het verhaal en het spel van de spelers.

Richard Klink heeft aan het ArteZ conservatorium Mediamusic gestudeerd en schrijft en componeert zijn eigen muziek. Hij is een oud-leerling van mij uit theaterproducties die ik vroeger regisseerde en ik ben hem blijven volgen. Hij kent mijn producties en voelt mijn visie, speelstijl en humor daarom naadloos aan. Omdat hij een stuk jonger is begrijpt hij wat er leeft bij de huidige muziekgeneratie en bij de kinderen uit het publiek. Hij zorgt ervoor dat met zijn pakkende arrangementen, humor en muzikale vondsten de muziek van Prokofiev nog lang in hun oren zal blijven rondzingen.”

Peter en de wolf is een klassiek verhaal. Wat heb je gedaan om de voorstelling naar het nu te brengen?

“In het originele Peter en de Wolf verhaal heeft elk personage een bijbehorend instrument en een eigen herkenbare melodie, een zogenaamd leitmotiv. Maar in onze versie ‘Peter Zonder Wolf’ stelde ik de vraag: Wat als Prokofiev nu had geleefd? Welke stijlen van muziek zou hij dan gebruikt hebben passend bij elk personage? Arrangeur Richard Klink en ik zijn aan de slag gegaan om de prachtige muziek van Prokofiev dichter bij de kinderen te brengen met arrangementen die hun bekend in het gehoor liggen.

Zo is het thema van Peter bijvoorbeeld gearrangeerd in de stijl van populaire Nederlandse artiesten van dit moment zoals Flemming en de Jeugd van tegenwoordig, een soort Electro pop. Ik schreef er ook een tekst op zodat het een echt liedje werd en beter blijft hangen bij het jonge publiek. Het ritme en de melodie gaven meteen inspiratie tot een tekst.”

Hier een coupletje:

Hé hoi mijn naam is Peter
en ik weet het altijd beter
want ik ben al 8 ben al 8 jaar oud
Hier in de grote stad
Is er veel lawaai
Maar ’t is nooit saai, nooit echt, saai wel lawaai
(..)

Je gebruikt verschillende muziekstijlen bij de personages uit de voorstelling. Kun je wat meer vertellen daarover?

“Habib de eend kreeg een modern Arabisch arrangement met instrumentatie die nu populair is onder Arabische artiesten. Zeker kinderen met een Arabische achtergrond zal dit aanspreken want traditionele klassieke muziek is toch vaak wat ‘Westers’ georiënteerd en zo komen Prokofievs melodieën toch weer een stapje dichter bij deze tijd. De scene waarin Peter zijn loopeend Habib in bad doet op dit thema is ontroerend lief.

De Jager wordt vervolgens een gamer die schietspelletjes speelt en zijn thema zit dan weer vol met muzikale 8-bit game-elementen.

Peter Zonder Wolf is een moderne versie en een eerbetoon aan het originele meesterwerk. Met onze bewerking blazen we het verhaal en de muziek nieuw leven in en laten we generaties kinderen kennismaken met de beeldende melodieën van Prokofiev.”

Kun je ook al iets delen over de vormgeving van de voorstelling?

“In Peter Zonder Wolf stapelen we simpele opbergbakken op elkaar die samen een flat vormen. Elke bak representeert een verdieping waaruit de rekwisieten komen en ineens ontstaat er een appartement en een personage. Omdat het een solovoorstelling is, zien ze mij ook telkens transformeren van het ene personage naar het andere.

Met een paar treffende attributen ondersteunt door Prokofiev’s beeldende muziek verschijnt er ineens een hele nieuwe scène. De eend, de vogel en kat zijn gemaakt van grappige oude muziekinstrumenten die op een vrolijke manier tot leven komen. Kinderen gaat moeiteloos mee in deze fantasie en blijven zich verwonderen naarmate het spannende muzikale verhaal zich voor hun ogen ontvouwd. Als de kinderen zingend en lachend de zaal uit lopen is mijn doel bereikt: De oude fantastische melodieën van Prokofiev leven door!”

Lees meer over Mark van Vliet en bekijk zijn speellijst.

De `d-` staat voor dans, dynamisch en divers. Ook heeft de d- een gedachte streep in het logo. Die D refereert naar `Denk`, de achternaam van choreograaf en artistiek leider van dansgezelschap Plan D-: Andreas Denk. Maatschappelijke thema`s en de missie van om kinderen zelfredzaam te maken staan in zijn gezelschap centraal. @plan_d.andreasdenk wil kinderen en jongeren een duwtje geven om te spelen en de dingen van het leven ook op een andere manier te bekijken, ondersteboven. 🤸#denk #dans #dynamisch #divers #spelen #ondersteboven #zelfredzaamheid ...

1 0

"De noodzaak van Barry om een nieuw perspectief te brengen naar kinderen is aanstekelijk. Hij heeft zijn sporen als speler al verdient en zijn kindse enthousiasme om nu aan de slag te gaan als maker belooft veel goeds! Zijn fysieke energetische speelstijl heeft vaak een dansante sfeer waarbij je bijna zou vergeten hoe goed de dialogen en teksten geschreven zijn. In 40 rovers gaat hij werken met twee jonge performers die eigenheid naar de vloer mogen brengen. Ik ben heel nieuwsgierig naar 40 rovers het totaal van een bekend sprookje, in maatschappelijk context, met persoonlijke invalshoek, vanuit de vorm van een Griot onze kinderen gaat geven. Dat het vernieuwend en inspirerend is dat wat ik zeker!" - Aldus Karin 😀Houd onze website en socials in de gaten voor meer informatie over deze veelbelovende productie van TG Griot i.s.m. @onderhetburo! #wereldvertellers #tggriot #40rovers #onderhetburo #alibaba #hervertelling ...

2 0

"Wildpark streeft ernaar om over tien jaar een onmisbare speler in het theaterlandschap te zijn. We blijven vernieuwen en inspireren met gedurfde, grensverleggende voorstellingen," aldus Lenneke Maas. Met een visie voor de toekomst en een passie voor theater, is @wildparkzone vastbesloten om een blijvende impact te maken. Lees het hele interview met Lenneke, maker van `Wij vinden dat het tijd wordt voor iets liefs` (15+) op onze website. Sluit je aan bij onze artistieke reis en ontdek samen de toekomst van theater! 🎉 #ToekomstVanTheater #Wildpark2024 #TheaterInnovatie ...

3 0

Een muzikale ode aan de fantasie, voor iedereen vanaf vier jaar die zich weleens anders voelt. Ayla en Willemijn vormen een nieuw duo en maakten samen met Onder het Buro de voorstelling `Rare Snuitert`. 🐽Het duo streeft ernaar hun onbezonnen kinderlijke kant niet te verliezen en dit zie je terug in hun werk! Bekijk de trailer en kijk voor meer informatie op onze website! #raresnuitert #onderhetburo #jezelfzijn #jeugdtheater #musical ...

2 0

Mark van Vliet blaast met zijn unieke komische en fysieke stijl beroemde composities nieuw leven in. Verpakt in nieuwe herkenbare verhalen met kleurrijke en hilarische personages maakt hij kinderen en volwassenen enthousiast voor klassieke muziek en opera. Aankomend seizoen speelt hij twee nieuwe solovoorstellingen! Twee kleutervoorstellingen met als uitgangspunt klassieke muziek, maar toch beiden met een hele andere signatuur. #nieuwevoorstellingen #pluizenaar #peterzonderwolf #jeugdtheater #klassiekvoorkids ...

8 0

"Hij moet zijn eigen fouten maken." Gesneden Koek over de eigenwijze avonturen van Pinokkio! @gesneden.koek herschreef het eeuwen oude sprookje en in het kader van het Kinderboekenweekthema `lekker eigenwijs` vroegen wij hen: Is Pinokkio een eigenwijs karakter? David vertelt: "Pinokkio is in het begin van het verhaal enorm eigenwijs. Hij luistert niet naar zijn vader en komt daardoor in de problemen. Maar hij leert er wel van en komt erachter dat alleen maar voor jezelf kiezen ook niet de weg voor hem is. Als hij niet zo eigenwijs had geweest had hij dat ook nooit geweten denk ik. Hij moet zijn eigen fouten maken. Door een mix van eigenwijs te zijn en naar de raad van zijn vader te luisteren, wordt hij zichzelf in het verhaal." 😄#kinderboekenweek #lekkereigenwijs #foutenmaken #jeugdtheater #pinokkio ...

3 0

"Bij Wildpark staat de persoonlijkheid en eigenheid van onze spelers centraal. We geloven in nauwe samenwerking, waarbij spelers de vrijheid krijgen om hun unieke talenten te tonen," benadrukt Lenneke Maas. Maker van `Wij vinden dat het tijd wordt voor iets liefs` (15+). Door samen te werken met getalenteerde artiesten, creëert @wildparkzone voorstellingen die raken, inspireren en uitdagen. Ervaar het samenspel van creativiteit en authenticiteit! 🤝 #Samenwerking #Talentontwikkeling #TheaterMetImpact ...

8 0

Maak kennis met Ali!🧏 Ali speelt de rol van verslaggever in de voorstelling `Zwerfhonden` van @plan_d.andreasdenk. Ali is doof en vertelt in deze video over zijn rol als verslaggever en het maken van propaganda voor zijn werkgever, de machtige tsaar. Zwerfhonden is helemaal toegankelijk gemaakt voor dove en blinde mensen. Dove mensen zullen de gebarentaal van Ali op het podium dan ook perfect kunnen volgen! #propaganda #gebarentaal #toeghankelijktheater ...

1 0

Whoohoo!! Meerjarensubsidie ✨ Gefeliciteerd Jansen & de Boer, Oortwolk, Plan D- en Wildpark!
Een mijlpaal voor theatermakers, ook in het jeugdtheater. Na keihard werken, eindeloos plannen aanscherpen en nachten doorhalen met schrijven is het eindelijk zo ver: meerjarige subsidie! Dit betekent dat je niet voor slechts één project fondsen ontvangt, maar voor een reeks aan projecten over meerdere jaren waarmee je jouw ontwikkeling als maker doorzet. Dat geeft ook meer ruimte om tussen de projecten door te blijven ontwikkelen. Vier (!) van onze gezelschappen hebben het voor elkaar gebokst en krijgen voor de periode `25-`28 structurele projectsubsidie van het FPK. Wij zijn mega trots en blij en kijken uit naar alle prachtige plannen die door deze subsidies gerealiseerd kunnen worden!

#toekomst #feest #trots #meerjarensubsidie #fpk
...

26 1

☕Wat is het heerlijk om onder het genot van een bakkie koffie bij te praten met onze gezelschappen. Over jeudgtheater, ontwikkeling en natuurlijk gewoon het leven! Lotte @tgkoekenui kwam vorige week langs en wat zijn we trots om haar te mogen ondersteunen in haar creatieve reis. #bakkiebijbannink #fijnesamenwerking #ontwikkeling #trotsoponzemakers ...

24 1

Ze hebben een voorliefde voor absurde teksten, fysieke carpriolen, muzikale uitspattingen en vindingrijke decors: fantasie is de motor en humor is de brandstof. Ze maken graag theater dat een beetje buiten de lijntjes kleurt en af en toe ook de zaal in buitelt. En met hun ervaring in het onderwijs weten ze precies wat er speelt bij hun jonge publiek en dragen ze met hart en ziel bij aan een beter cultuurlandschap. We spraken David Meijer van @de_hermannen over hun nieuwste voorstelling: `Herman, we have een probleem`. Hij vertelt over hun inspiratie, motivaties en veel meer! Lees het in ons interview op de website #interview #inspiratie #jeugdtheater #buitendelijntjes ...

3 0

"Onze paden kruisten tijdens onze studie Muziektheater aan Codarts Rotterdam, waar we ontdekten dat we niet alleen een passie deelden voor musical, maar ook voor activisme, met name rond de klimaatcrisis." Aldus de Amazones. Dit was het begin van muziektheatercollectief de Amazones. 🎶

Hun vernieuwende klimaatmusical `WIE DE F*CK HEEFT DIT GEDAAN?! (14+)` was gemaakt voor volwassenen, maar spelen ze nu ook voor jongeren! 🎤 Waarom deze keuze? Je leest het in ons interview!

Duik met ons mee in hun creatieve proces, hun groene aanpak en hun missie om bewustzijn te kweken over dit dringende thema! 🌍 #DeAmazones #Muziektheater #MaatschappelijkeBetrokkenheid
...

4 0

Kunst en cultuur op school is niet alleen leuk, maar vooral ook heel erg nodig voor de ontwikkeling van een kind! 🎭Met onze dagprojecten maken alle klassen in één dag een eigen theater- of dansvoorstelling. 🌟 Een unieke ervaring waarbij samenwerking en creativiteit centraal staan! Meer weten? Check onze website! #dagprojecten #CreativiteitOpSchool #SamenOpHetPodium ...

6 0

Wildpark presenteert `Ik heb ik heb wat jij niet hebt`, een voorstelling voor jongeren vanaf 10 jaar over het belang van geld en bezit. Voor deze voorstelling ging Lenneke Maas in gesprek met vijf jongeren die, hoewel uit totaal verschillende milieus, allemaal in de een schuldsaneringstraject zitten. Samen onderzoeken ze de pijn van iets niet hebben, wat je wel zou moeten hebben. In ons interview met Lenneke gaan we dieper in op de inspiratie van deze voorstelling en haar artistieke visie. Lees het op onze website! #wildpark #jongerentheater #geld #bezit ...

12 0

@de_hermannen vanuit Stadstheater de Bond, met een belangrijke boodschap! Hun nieuwe voorstelling `Herman, we have een probleem` past namelijk perfect bij het kinderboekenweekthema van 2024: Lekker eigenwijs. David en Jantijn leggen ons dan ook graag persoonlijk uit waarom! Dus, trek je stoute schoenen aan en boek `Herman, we have een probleem` voor de Kinderboekenweek. Er zijn nog een paar gaatjes vrij! 🧑‍🚀🚀 #lekkereigenwijs #kinderboekenweek #stouteschoenen ...

2 0

Kunnen de kinderen hun vooroordelen loslaten en deze Wolf zien voor wie hij is? Mark van Vliet brengt Prokofiev`s melodieën tot leven in `Peter zonder wolf`.
In ons interview met Mark vertelt hij over zijn inspiraties, de ontwikkeling van zijn voorstellingen en hoe hij met zijn passie voor klassieke muziek de verbeelding van kinderen weet te prikkelen. Van zijn jeugd in een muzikale familie tot zijn nieuwste productie vol avontuur en hilarische typetjes! Lees het op onze website! #peterzonderwolf #jeugdtheater #prokofiev #klassiekemuziek
...

5 0

Ontmoeting tussen realiteit en verbeelding 🎭 Duik in het avontuur van `De monteur en het meisje`, een voorstelling van @wildparkzone waarin een eenvoudige Peugeot 205 de ster van het decor is🚗 Deze zomer voor het laatst te boeken! #Wildpark #LukaKooijmans #DeMonteurEnHetMeisje ...

6 0

"Onze vaste componist, Wiebe Gotink, bracht het verhaal van Toon Tellegen`s `De hond die de tsaar in zijn been beet` ter sprake. Hij had het verhaal voorgelezen op de school van zijn kinderen, waarbij de kinderen aan zijn lippen hingen. Het idee liet hem niet los en hij wilde er een dansopera van maken, waarvoor hij mij vroeg om samen te werken. Ik was geïntrigeerd door de thematiek van macht en hoe kinderen hiermee omgaan in hun dagelijks leven." Deelt Andreas Denk van @plan_d.andreasdenk in ons interview met hem over `Zwerfhonden`. Lees het interview op onze website en kom meer te weten over de inspiratie en ontwikkeling van deze spannende en indrukwekkende voorstelling! #thematiek #macht #dansopera #jongerendans ...

5 0

Waarom het is het nou juist zo leuk om voor het voortgezet onderwijs te spelen? Vroegen wij aan @smartphoneorchestra: "Omdat de show echt over hun belevingswereld gaat, of althans een groot deel daarvan. Aangezien de meeste VO`ers aardig wat uurtjes op Social Media zitten, haha. Daarnaast kunnen we de eerlijkheid en de directheid van die leeftijdsgroep erg waarderen, het is daarom ook nooit een saaie show. Het is iedere keer weer net iets anders omdat het echt gaat over de deelnemers en niet over ons. We vertellen dus eigenlijk samen het verhaal met de leerlingen, we gaan samen de ervaring aan!" 😀 #socialsortingexperience #jongerentheater #socialmedia ...

6 0

☕Yes, we mogen weer koffie leuten op kantoor. @efremstein was op visite en hij had lekkers bij! Daarvan worden wij natuurlijk heeel erg blij. Kletsen over het afgelopen jaar én nieuwe plannen! #bakkiebijbannink #efremstein #fijnemakers #samenwerken ...

15 3