Het is weer tijd voor de 10e editie van Klein Festijn…

Vlaanderen, here we come!

Het is weer bijna zover. Op 3 maart start alweer de 10e editie van Klein Festijn! Van 3 tot en met 8 maart zijn er diverse voorstellingen te bezoeken in Gent en ook wij zijn er deze editie weer bij. Afgelopen 2 jaar zijn wij een mooie samenwerking aangegaan met Klein Festijn en inmiddels zijn er al meer dan 75 van onze voorstellingen te zien geweest in Gent. Wij gingen in gesprek met Johnny de Meijer over het festival en onze samenwerking.

Klein Festijn is een festival voor de hele familie in Gent tijdens de herfst- en voorjaarsvakantie en de Gentse Feesten. In die weken spelen er zo’n 25 voorstellingen. Waarom ben je dit festival gestart?
Het festival is eigenlijk gestart vanuit de noodzaak om drie korte voorstellingen die ik zelf maakte in première te laten gaan. We merkten dat het als gezelschap makkelijk is om meer publiek te bereiken op een festival. Al snel voelden we de noodzaak om meer te doen en zo ontstonden de workshops. En een editie later gingen we er voor. We wilden ons vooral focussen op jonge makers en jonge groepen. Nog een editie later verdubbelden we het aantal voorstellingen. Zowel in onze foyer als in de theaterzaal werden nu voorstellingen gespeeld. En inmiddels hebben we een echt lied, ganzenbord, evaluatiesysteem, ouderopvang, babyvoorstellingen en meer. Het moet echt een festival zijn voor het hele gezin.

Welke reactie merk je bij je publiek?
We merken dat ons publiek verrast is omdat ze zoveel nieuwe groepen leren kennen. Zo merken we dat sommige groepen ook echt publiek opbouwen op ons festival en dat die mensen speciaal voor die groep komen. Ook de omkadering (workshops, knutselhoek etc.) wordt heel erg gewaardeerd. Iedereen voelt zich thuis bij ons door de huiselijke sfeer en daardoor is het laagdrempelig voor de allerkleinsten.

Je programmeert ontzettend veel Nederlandse producties, waarom kies je daarvoor? 
Voor ons publiek zijn dit nieuwe voorstellingen. De topvoorstellingen in Vlaanderen zie je op elk festival. Door onze programmering net anders te doen, kunnen we mensen verrassen en groepen de kans geven meer bekendheid te krijgen binnen Vlaanderen. Daarnaast mogen we zeker ook zeggen dat de prijs-kwaliteit verhouding zeer goed zit en de de flexibiliteit van de Nederlandse groepen ervoor zorgt dat we een mooi programma kunnen samenstellen zonder dat er een waslijst aan eisen zijn. Je voelt dat het willen spelen de grootste drijfveer is. De dankbaarheid is dan ook zeer groot en dat maakt van ons festival een aangenaam festival voor artiesten, medewerkers en publiek.

Er is toch ook veel mooi Vlaams aanbod? 
Dat is er zeker. Maar vaak veeleisend. Dit kan zowel technisch zijn, maar ook door extreme publieksbeperking, hoge prijzen en lastige riders. Vaak voel je dat deze producties gemaakt zijn om niet zelfbedruipend te zijn, maar mee te draaien in het gesubsidieerde cirquit. Soms is dit jammer voor ons, omdat ik zo leuke voorstellingen niet kan plaatsen doordat het financieel of technisch te ingewikkeld is.

In twee jaar tijd speelden de gezelschappen van Buro Bannink meer dan 75 voorstellingen voor jullie. Dat vinden wij natuurlijk super tof! Waarom vormen deze voorstellingen juist zo’n groot onderdeel van je programma? 
Ik vind bij Buro Bannink een ruim aanbod. Zowel kleine voorstellingen als grote. Humoristische en artistieke. Ook vinden we het leuk dat er een afdeling is voor jonge makers. Onder het Buro is dan ook wel bijna elke editie aanwezig. Omdat we de groepen inmiddels kennen, is samenwerken ook een stuk eenvoudiger geworden. Wij weten wat er verwacht wordt en de groepen kennen onze zaal en technische mogelijkheden. Ook is het fijn te zien dat sommige groepen in de jaren al een groter publiek hebben opgebouwd. Dat is bijvoorbeeld zeker het geval bij  Jeroen Schipper, Mark van Vliet, Wie Walvis en Lefkop. Mensen komen graag voor hen terug. Zo kunnen we vertrouwde gezichten aflossen met nieuwe namen van Onder het Buro.

Welke voorstellingen of gezelschappen uit onze stal denk je dat echt een aanbeveling zijn voor de andere Vlaamse programmeurs? En waarom? 
Dit is natuurlijk een moeilijke vraag omdat het ook wat over persoonlijke smaak gaat. Gezelschappen die volgens mij persoonlijk goed zouden liggen in Vlaanderen zijn Koek & Ui, Lotte Middendorp (Onder het Buro), Tessa & Olivier (Onder het Buro), Theatergroep Fien, Wie Walvis en Pieter Tiddens (de voorstelling ‘Lastige Ouders’). Ze staan dichtbij wat wij in Vlaanderen maken en zijn vaak universeel in thema, hebben een speelstijl die dicht bij die van ons staat, een taalgebruik dat niet te ver van Vlaanderen ligt. Vooral naar cc programmatie voor scholen lijkt mij dat zeer aan te bevelen. Wil je gewoon een goed feest, dan vraag je natuurlijk Mark van Vliet, Heer Otto of Lefkop. Maar Buro Bannink is steeds in beweging zodat mijn antwoord nu zelfs al achterhaald is en wat te simplistisch.

En waarom moeten mensen juist naar jullie festival komen in Gent? 
Voor de unieke sfeer, de omkadering, de persoonlijke aanpak, onze super knutselhoek en de unieke programmatie waar je de artiesten kan voelen, ruiken, aanraken en echt beleven. Oh ja en voor de lekkere zelf gemaakte limonade!

Wil jij een van onze voorstellingen bezoeken op Klein Festijn? Laat het even weten via nikki@burobannink.nl.
Deze voorstellingen zijn van 3 t/m 8 maart te zien in het Lakenmetershuis in Gent: Straks komt er niemand op mijn feestjeAdam en de anderenStoere BroerDe Koningin van de ZuideroceaanKris Kras Karavaan en Er was weer… de nieuwe kleren van de keizer.