Gefeliciteerd, RAAF, Heer Otto, Jansen & De Boer en Wildpark!

Wat betekent structurele subsidie voor deze gezelschappen?

Het is een mijlpaal voor theatermakers, ook in het jeugdtheater. Na keihard werken, eindeloos plannen aanscherpen en nachten doorhalen met schrijven is het eindelijk zo ver: meerjarige subsidie!

Dit betekent dat je niet voor slechts één project fondsen ontvangt, maar voor een reeks aan projecten over meerdere jaren waarmee je jouw ontwikkeling als maker doorzet. Dat geeft ook meer ruimte om tussen de projecten door te blijven ontwikkelen. Vier (!) van onze gezelschappen hebben het voor elkaar gebokst en krijgen op dit moment structureel geld van het FPK of hun eigen gemeente of provincie.

Omdat wij ontzettend trots op ze zijn, willen we hier even bij stilstaan. We hebben ze een aantal vragen gesteld over het krijgen van structurele subsidie en wat dat betekent voor hun toekomst. Pak er een lekker bakkie bij en vier met ons mee!

RAAF Muziektheater

Welke (structurele) subsidie ontvangen jullie?

We worden structureel gefinancierd sinds 1 januari 2021 tot 31 december 2024 door het Fonds Podiumkunsten. Ons eerste jaar zit er al bijna op. Hierin hebben we twee nieuwe producties gerealiseerd. Eerst Tijl, en nu zijn we bezig met Dido & Aïsha.

Wat gaat er veranderen, of is er iets veranderd doordat jullie nu subsidie ontvangen?

De grootste verandering is dat we langetermijnplannen kunnen maken. Los van de producties die we maken kunnen we een organisatie zijn die jong talent een kans geeft (jonge acteurs, technici, vormgevers). Door onze expertise te delen worden we een echt broednest voor theatermakers. We zijn ook meer samenwerkingen aangegaan (co-producties met Theater Zuidplein, Camerata Trajectina en het Rotterdams Philharmonisch Orkest) om als groep sterker verankerd te staan in Rotterdam en Nederland. Ook werkte Freek afgelopen jaar met de MBO Theaterschool aan de afstudeervoorstelling (met een team van 35 acteurs, vormgeving en techniekstudenten). Wij willen als groep aansluiting vinden bij het talent in de stad en nemen mensen mee in de eerste stappen naar de praktijk. Bijvoorbeeld bij Tijl werkt een net afgestudeerde technicus van de MBO Theaterschool.

Waar verheug je je het meest op?

Nieuwe verhalen vertellen en eigenlijk elke speelbeurt. De kans om ons werk te laten zien. In deze tijden is het niet vanzelfsprekend dat wat je maakt ook het publiek vindt dat het verdient, doordat theaters sluiten of planningen omgegooid worden.

Als je naar de toekomst kijkt, wat is je grote wens?

Met RAAF doorbouwen aan de toekomst en ook van 2024 tot 2028 een belangrijke speler zijn in het rijke podiumkunstenlandschap. RAAF is dan dé muziektheatergroep die familievoorstellingen maakt die je raken en een begrip (van luisterboek tot voorstelling) waar je even kan verdwalen in verhalen voor jong en oud!

Heer Otto

Lidion zierikzee en rick Schellinkhout maken grappig kindertheater voor de hele familie

Welke (structurele) subsidie ontvangen jullie?

We ontvangen sinds dit jaar een meerjarige (vierjarige) subsidie van de Gemeente Amersfoort. Amersfoort ondersteunt Heer Otto al veel langer met projectsubsidies en we ervaren deze meerjarige subsidie als een bevestiging van hun vertrouwen in onze kwaliteit en potentie. Wat heel fijn is aan deze subsidie is dat het niet alleen een financiële basis geeft voor het maken van nieuwe voorstellingen, maar ook aan de organisatie.

Wat gaat er veranderen, of is er iets veranderd doordat jullie nu subsidie ontvangen?

Daarmee ontstaat ruimte om buiten het werken aan de projecten ook tijd te nemen voor een evaluatie van waar we nu als gezelschap staan en waar we heen willen. Dat begint bij het helder krijgen waar je kracht ligt en welke positie je in het veld in wilt nemen. Een concreet voorbeeld van wat daaruit voortvloeit, is dat we voor onze nieuwe productie Zirkøes Fañtaztikå een actrice hebben aangenomen die op de auditie de tranen over onze wangen liet rollen met haar cabareteske improvisatie van een toiletjuffrouw, maar die ook de sterren van de hemel zingt en daarmee fantastisch past binnen het cabareteske muziektheater dat we maken.

Waar verheug je je het meest op?

Mede door deze subsidie zijn we ook op zoek gegaan naar hoe we lokaal meer zichtbaar kunnen worden en meer impact gaan hebben. Hieruit is Jonkheer Otto ontstaan. Samen met partners uit de stad geven we jonge makers en spelers de kans om ervaring op te doen met muzikaal theater voor een hele brede doelgroep. Naast een bijdrage aan talentontwikkeling brengt dit ons gezelschap ook weer nieuwe input op artistiek en zakelijk gebied.

Als je naar de toekomst kijkt, wat is je grote wens?

2022 wordt voor Heer Otto een barstensvol jaar met de première van Zirkøes Fañtaztikå en de lancering van Jonkheer Otto met maar liefst twee projecten. Kom maar op, we kunnen bijna niet wachten!

Jansen & De Boer

Jansen & de Boer is een poppentheater gezelschap dat muzikale jeugdtheater voorstellingen maakt

Welke (structurele) subsidie ontvangen jullie?

Sinds kort – september 2021 – ontvangen wij subsidie van de provincie Overijssel vanuit de regeling Versterking Maakklimaat. Dit is een vierjarige subsidie die als doel heeft om het maakklimaat voor kunst & cultuur in Overijssel te versterken. Al onze nieuwe producties vanaf september 2021 – met uitzondering van Jongen van Glas – vallen onder het activiteitenprogramma dat we voor deze aanvraag hebben ontwikkeld. Deze subsidie is voor 2022 gematcht door de gemeente Zwolle, die onze activiteiten dit jaar ook ondersteunt.

Wat gaat er veranderen, of is er iets veranderd doordat jullie nu subsidie ontvangen?

Door de komst van deze subsidie hebben we de kans gekregen om naast projectmatig, ook structureler te kunnen werken aan de ontwikkeling van het gezelschap. We hebben de middelen om Noralie en Willeke uit te betalen als artistiek leiders, wat betekent dat er tijd en ruimte ontstaat voor projectoverstijgend werken. Dus: de lange lijn in de gaten houden, niet van project naar project hobbelen. Door de subsidie hebben we een bus kunnen kopen (handig!) en zijn we een partnerschap aangegaan met Stadsgehoorzaal Kampen, waar we nu huisgenoot zijn. We hebben voor de lange termijn plannen kunnen maken en daar samenhang in aangebracht, waardoor er een logische lijn komt in ons artistieke werk. Ook kunnen we onze zakelijk leider voor de komende vier jaar betalen.

Waar verheug je je het meest op?

Er zijn zes voorstellingen of ‘programma’s’ die we dankzij deze regeling kunnen verwezenlijken en ze zijn ontzettend divers. Het varieert van een festivalvoorstelling tot meer sociaalmaatschappelijke projecten tot voorstellingen voor in de middenzaal (en natuurlijk op scholen). We verheugen ons er vooral op om te zien wat voor nieuwe producties en samenwerkingen er ontstaan. Het vergroten van de poule van mensen met wie we werken, de volgende artistieke stap kunnen zetten, voor lekker veel mensen spelen. Het is ook altijd erg leuk om nieuwe poppen te maken en dus nieuwe personages te leren kennen en fantastisch om nieuwe muziek en verhalen te mogen maken.

Als je naar de toekomst kijkt, wat is je grote wens?

Onze grote wens is om onze eigen artistieke handtekening verder te ontwikkelen en vanuit daar verhalen te vertellen waarmee we een vast publiek aan ons binden – natuurlijk een zo groot en divers mogelijk publiek, bestaande uit iedereen van 4 tot 104.

Wildpark

Welke (structurele) subsidie ontvangen jullie?

Wij ontvangen naast diverse projectsubsidies, structurele, nou ja, tweejarige subsidie van de gemeente Eindhoven. Daarnaast ontvangen we voor 2021 en 2022 impulsgelden van Kunstloc Brabant (De provincie Noord-Brabant dus). Dat geeft ons grote rust. Dat betekent dat we ons kunnen ontwikkelen en professionaliseren. Dat we verbindingen kunnen leggen en samenwerkingen kunnen aangaan. Dat we met een aantal vaste scholen PO en VO verkering hebben kunnen vragen. Dat we kunnen vooruitdenken. En dat anderen op ons kunnen bouwen.

Wat gaat er veranderen, of is er iets veranderd doordat jullie nu subsidie ontvangen?

We hebben vanaf het begin in 2018 subsidie ontvangen van de gemeente Eindhoven. Die gebruiken we met name voor algemene personeelskosten als zakelijke en artistieke leiding en communicatie, maar ook huisvestingskosten, kosten van verkoop, publiciteitsmateriaal, educatie, opslag, verzekeringen, van alles. Dat zorgt ervoor dat we die kosten niet altijd in projectbegrotingen mee hoeven nemen.

Waar verheug je je het meest op?

Ik verheug me vooral op de première van Anne, 12 jaar, wordt een groot succes, in een volgepakte zaal in Parktheater in september! En dat we gewoon overal kunnen spelen zonder anderhalve meter. Maar dat we ook, als de situatie anders is, alsnog kinderen kunnen bereiken.

Als je naar de toekomst kijkt, wat is je grote wens?

Mijn grootste wens is dat theater, net als in België, een grotere rol gaat spelen in het leven van kinderen. Dat ouders als vanzelfsprekend met hun kinderen naar het theater gaan. Dat scholen met kinderen naar het theater gaan. Dat ze goeie theaterlessen op school krijgen, waar ze hun creativiteit kunnen ontwikkelen. Dat kinderen goed leren spreken, gevoeliger worden voor taal, en buiten de lijntjes leren kleuren. En dat er in elk huis weer een verkleedkist staat en kinderen risicoloos de vrijheid voelen om zichzelf uit te vinden.