Mooie recensies want

Kenners Kwamen Kijken

Wat is het leuke van het nieuwe seizoen? Juist, de start van alle voorstellingen! De premières waar iedereen ontzettend hard naartoe werkte! De eerste keer die zaal, dat publiek en het applaus.

De afgelopen maand gingen er weer tal van mooie voorstellingen in première. En de aankomende tijd zijn er nog meer makers aan de beurt. Dan worden natuurlijk de recensenten uitgenodigd en gevraagd om er wat van te vinden. En ze vonden wat! Benieuwd wat ze vonden van KUNST, Behoorlijk Boos en Who the f*ck heeft dit gedaan? Lees vooral meer over de voorstellingen door de ogen van de criticus van de Theaterkrant!

P.S. ken je Who the F*ck heeft dit gedaan nog niet? Dat klopt, De Amazones maakten deze voorstelling eerder voor het Fringe en gaan deze later weer hernemen voor de theaters!

Gesneden Koek

Don Quichot

“De twee mannen zijn perfect op elkaar ingespeeld en vooral Jonathan heeft als Don Quichot de lachers op zijn hand. De aankleding is sober en eenvoudig maar uiterst grappig en effectief.

Ze weten  heel goed de sfeer van het boek te vangen. In de eerste plaats is het net als de roman erg grappig. Dat komt in beide gevallen onder meer door de speelse hantering van de taal, waarbij er flink wordt rondgestrooid met zelf verzonnen spreekwoorden en gezegdes. Met zinnen als ‘wie vuur eet schijt vonken’ hebben ze meteen de lachers op hun hand. Evenals Cervantes maken ze ook slim gebruik van meta-fictietechnieken. Ze becommentariëren elkaar en hun rol, wat net als in het boek zorgt voor een verrassend en humoristisch effect.”

Tessa & Olivier

KUNST

“Als twee sullig-ijdele kunstkenners geven ze de kinderen een lesje museum-etiquette: hoe loop je door een museum, hoe hou je je brochure vast, hoe kijk je en wat voel je daarbij? Je voelt hem aankomen: dat gaat natuurlijk een enorme bende worden. En laat nu juist die bende, die spontane chaos, aansporen tot een veelzeggende kunstbeleving.

Al die regeltjes en dat wollige kunstjargon zijn totaal overbodig, blijkt als de spelers het kunstwerk uiteindelijk onthullen en laten duiden door de kinderen. Zo mondt Kunst uit in een vrolijk pleidooi voor plezier, spontaniteit en een vleugje non-conformisme.”

Theater Oortwolk

Behoorlijk Boos

Oortwolk vertaalde Tellegens verhaal tot een lichtvoetige theaterscène van een dik half uur, waarin de verschillen tussen de twee personages goed uit de verf komen maar waar voortdurend ook de onvoorwaardelijke onderlinge vriendschap doorheen sijpelt. Van der Horst pakt als Spitsmuis uit met verwrongen driftmimieken, tegenspeler Lonne Gosling heeft als Eekhoorn een vastgetimmerde glimlach op haar gezicht: beiden gun je dat ze wat meer van de ander zouden hebben.

In een eenvoudig maar doeltreffend houten decor (want: eekhoorn) van Jan Dams, en zonder illustratieve (en onnodige) dierenkostuums, hebben de spelers de lachers op hun hand met yogaparodieën of onderonsjes met de zaal.”

De Amazones

Who the f*ck heeft dit gedaan?!

“Zo gevat als De Amazones omgaan met de klimaatthematiek (die door het uitvergroten van de personages nooit belerend wordt), zo origineel is ook de wijze waarmee ze aan de haal gaan met de musicalvorm. De bekende elementen – de powerballad-achtige en een ontroerende finale passeren de revue, maar de standaard opbouw wordt ook doorbroken en op aanstekelijke wijze bevraagd.

Met haar hoofdpersoon als een heldhaftige stripfiguur, elektronische doorgecomponeerde score, maatschappijkritische thema’s en spel met musicalclichés doet Wie de f*ck heeft dit gedaan?! denken aan Antropoceen, de musical van Club Gewalt. Net als die laatste stemt Wie de f*ck heeft dit gedaan?! toch hoopvol: misschien niet over de toekomst van de planeet aarde, maar wel over die van de Nederlandse musical, die door De Amazones weer flink opgeschud wordt.”