TG Dender creëert ter plekke met simpele middelen een spannend verhaal
Cartoontheater met én over muziek
TG Dender maakt cartoontheater: voorstellingen die met stift en papier gemaakt worden waar je bij staat. De groep bestaat uit acteurs/makers Jasper van der Heijden en Ronald Wolthuis en ‘Gerauschmacher’ Thanos Fodiatis. Na de succesvolle voorstellingen Bliep Bliep en Kantoorvlieg, komen ze met De Verdraaide Orgelman. We spreken de heren over hun unieke stijl en de nieuwe voorstelling.
Kun je wat vertellen over jullie nieuwste voorstelling ‘De Verdraaide Orgelman’?
“De inspiratie voor ‘De Verdraaide Orgelman’ kwam voort uit onze samenwerking met Museum Speelklok. Er staan daar allemaal curieuze ouderwetse muziekinstrumenten en ook veel draaiorgels. We vonden het beeld van een ouderwetse draaiorgelman interessant: iemand die de straat opfleurt met muziek, maar zelf iets tragisch heeft; hij rammelt met zijn geldbakje maar veel mensen lopen hem voorbij. Daardoor vroegen we ons af of mensen nog wel waarde hechten aan cultuur: hebben ze nog wel geld over voor kunst of muziek? We kregen het idee van twee contrasterende personages: de één denkt alleen maar aan geld, de andere is een arme kunstenaar.
Een andere inspiratie uit het museum, die in ‘De Verdraaide Orgelman’ terecht is gekomen, waren de zelfspelende instrumenten: er staat daar een vleugel die uit zichzelf prachtige pianostukken speelt. Alsof een onzichtbaar iemand piano speelt. Zo is er een spook de voorstelling in geslopen!”
Jullie maken cartoontheater, wat is dat eigenlijk?
“Cartoontheater is een unieke mix van fysiek theater, live gemaakte tekeningen en livemuziek. Live tekenen we onze props en decorstukken en kunnen zo vliegensvlug een nieuwe wereld creëren. De geluidseffecten vallen vaak samen met ons fysieke spel, daardoor heeft het een hoog slapstickgehalte. De muzikant speelt een opzwepende rol in onze voorstellingen en kan met zijn geluidseffecten en muziek het vuurtje verder opstoken. Onze ‘Gerauschmacher’ gezocht Thanos Fotiadis houdt van experimenteren met technische effecten, maar hij is ook een geweldige pianist. Als wij in de studio een scène maken kan hij op zijn elektrische piano heel snel muziek daarbij toveren. Nieuw is dat ‘De Verdraaide Orgelman’ ook over geluid en muziek gaat: er zitten veel getekende instrumenten in: erg leuk om mee te spelen!”
Naast jullie tekeningen is er in ‘De Verdraaide Orgelman’ ook meer decor, wie heeft dat gemaakt?
“We wilden een soort magisch draaiorgel als decorstuk waar dingen uit konden floepen met allerlei luikjes en zo. De decormakers André Postma en Ruben Arents hebben daar heel enthousiast en goed aan gewerkt. Maar toen het decorstuk af was kwamen wij erachter dat het veel te mooi was! We hadden iets veel simpelers nodig. Wij met knikkende knieën Ruben gebeld, en die begreep ons gelukkig. Nu is het decorstuk veel minimalistischer, en moet het spektakel van ons fysieke spel komen. Dat is ons sterke punt!”
Hoe was het om ‘De Verdraaide Orgelman’ te produceren in coronatijd?
“De coronatijd was niet makkelijk. We hebben natuurlijk veel minder kunnen spelen. Gelukkig trekt het nu weer aan. De school waar wij het meest voor spelen komt altijd naar een theater. Dat kon aanvankelijk helemaal niet en toen het wel weer kon, was het daar lastig afstand houden. Toen is er de tribune uitgehaald en er zijn losse stoelen neergezet zodat de kinderen verder uit elkaar komen te zitten.
Heel frustrerend was vooral dat onze try-outdatum steeds moest worden uitgesteld door corona. Daardoor was het lastig onze focus te bewaren. We konden ook geen publiek uitnodigen om tussendoor te komen kijken, wat normaal wel kan. Dat is voor ons heel belangrijk, want door de scènes voor publiek te spelen, ook als het nog niet af is, voelen we beter aan welke kant het stuk op moet. Dat misten we nu en we speelden daardoor lang in onze eigen bubbel.
Tegen het einde van het proces was de lockdown voorbij en konden we een doorloop doen voor een paar mensen. Hun kritiek was niet mals en daar zijn we heel dankbaar voor. We moesten toen de veerkracht vinden om opnieuw naar alles te kijken. Onze try-out was daarom zo spannend! De eerste voorstelling voor een echt publiek! We kregen achteraf gelukkig supergoeie reacties. Toen wisten we dat het toch goed zat met deze voorstelling. We zijn toen wel een paar dagen heel trots geweest!”
Wanneer is de voorstelling geslaagd?
“Bij ‘De Verdraaide Orgelman’ zou het mooi zijn als de kinderen zien dat Piet, die eerst alleen aan geld denkt, uiteindelijk toch zijn gevoel laat spreken. En dat de twee totaal tegengestelde personages toch innig met elkaar verbonden zijn.
Kinderen vinden dingen leuk die een beetje spannend zijn, bijvoorbeeld als er een geheim is. Bij ‘De Verdraaide Orgelman’ hopen we dat kinderen reageren en meedoen bij dat soort scènes, bijvoorbeeld als de ene man vooraan zit en niet ziet dat achter hem de instrumenten opeens geluiden maken. Jongeren reageren vaak ook heel positief op de livemuziek, ze vinden het gaaf om te zien dat Thanos allemaal instrumenten gebruikt die bij het verhaal horen.
We willen met ons theater jongeren inspireren om zelf creatief aan de slag te gaan. Het is zo mooi als ze bij ons zien met welke simpele middelen – papier en stiften – je een spannend verhaal kunt vertellen!”