Coronaproof theatercarrousels

Heer Otto komt met anderhalve meter dichterbij!

Zojuist hebben we weer waanzinnig nieuws gekregen! Heer Otto kan dankzij het Kickstart fonds supertoffe coronaproof versies maken van hun voorstellingen! Dit houdt in dat zij in het najaar in carrouselvorm in scholen en theaters kunnen spelen. Benieuwd wat een theatercarrousel is? Rick legt het helemaal uit!

Jullie gaan een aantal voorstellingen helemaal coronaproof maken. Over welke voorstellingen gaat het?

“We zijn hard aan de slag voor Piraten van Kamer 16, Ridder Florian en Pats Boem! En we hebben nu ook een aanvraag voor Zirkøes Fañtaztikå de deur uit! In ieder geval maken we nu dus van drie voorstellingen theatercarrousels.”

Dat klinkt heel inventief! Wat is een theatercarrousel?

“Met een theatercarrousel spelen we een voorstelling in drie verschillende ruimtes tegelijk! Dat betekent dat er per ruimte maar één speler aanwezig is. Die zet een kwartier lang de boel op stelten en wisselt vervolgens af met een van de andere spelers. Zo krijgt het publiek in elke ruimte uiteindelijk in drie korte voorstellinkjes het hele stuk te zien. De drie spelers zijn de twee hoofdpersonages en een muzikant. Die ruimte kan een schoollokaal zijn, een theaterzaal, een gymzaal of buiten. Het is een heel flexibel concept, dat helemaal coronaproof is!”

Wat moet je veranderen aan de verhalen om dat te kunnen doen?

“De verhalen blijven in de basis natuurlijk hetzelfde, maar we gaan ze op een nieuwe manier vertellen. We zullen de verhalen helemaal ontleden in drie delen, die mooi op elkaar aansluiten. We werken voor bepaalde onderdelen met video, zodat er toch nog wat dialoog mogelijk is, maar het basisidee is dat elk deel vanuit één personage wordt gespeeld. Het wordt dan meer een monoloog en je moet ook meer uitleggen, zodat de kinderen het blijven snappen. De muzikant is in al onze voorstellingen een heel belangrijke toevoeging, maar die krijgt nu plots een grotere rol! Een van de delen zal dan ook naar de muzikant worden toegeschreven.”

Waar loop je tegenaan bij het maken van de carrouselversies?

“Het is heel interessant om te zien hoe dingen die in de gewone versie niet zo uitmaakten, voor de carrousel ineens heel belangrijk worden. Zoals wat personages wel en niet van elkaar weten. In de carrouselversie worden die ‘gaten’ groter. Dat heeft ook voordelen. De ‘suspense’, het mysterie, wordt daarmee ook groter en duurt tot het eind. Dat geeft echt een extra dimensie.”

Hoe ben je op de carrousels uitgekomen?

“Dankzij corona zijn wij natuurlijk flink gaan denken wat wij konden doen om te blijven spelen. We hebben gedacht aan livestreamen vanuit het theater, of om van de voorstelling een registratie te maken die de school dan kan vertonen. Die registratie hebben we van Piraten van Kamer 16 bijvoorbeeld wel beschikbaar, met een randprogramma erbij, maar dat zijn noodoplossingen. Die dingen zijn toch een andere tak van sport. We hebben daarom gezocht binnen de (on)mogelijkheden om toch die echte theaterervaring te behouden. Zo kwamen we bij de carrousel uit.”

Bevalt deze nieuwe manier van theatermaken?

“Ja! Het is nu een idee ter vervanging van een gewone voorstelling, dankzij corona, maar het heeft heel veel voordelen die we verder willen onderzoeken. Het publiek krijgt een actievere rol, het is intiemer. Het is erg interessant als nieuwe theatervorm. We willen dit er zeker in houden!”