Interview met Shanna en Elout

Repetities Mieke Mom gestart!

Afgelopen week starten Theater Wei met de repetities voor hun nieuwe voorstelling Hoe Mieke Mom haar maffe moeder vindt. Reden genoeg dachten wij om eens in gesprek te gaan met Shanna Chatterjee (regisseur van Mieke Mom bij Theater Wei) en Elout Hol (Artistiek leider van Theater Gnaffel) om ze het hemd van het lijf te vragen…

 Shanna, kun jij iets meer vertellen over hoe het idee voor Mieke Mom is ontstaan en waarom jij nu deze voorstelling wilt maken?

“Het idee is eigenlijk al 23 jaar geleden ontstaan toen ik 8 jaar was en meermaals per jaar mijn lievelingsboek “Hoe Mieke Mom haar maffe moeder vindt” las. Ik heb er altijd een toneelstuk of film van willen maken, in dat boek staan zelfs aantekeningen met stift. Een paar jaar geleden hadden we met de artistieke kern van WEI vaak gesprekken over de ontwikkelingen in onze wereld en merkten we dat we bij elk onderwerp op hetzelfde uitkwamen: we misten in veel discussies bevraging en de openheid om te mogen twijfelen aan alles wat een mens of groep of land of cultuur heeft vastgezet in het hoofd. Aannames, vooroordelen, dingen die ‘gewoon’ zo horen te gaan omdat het al jaren zo gaat of omdat het nu eenmaal ‘beter’ is als het zo gaat.”

Elout, jullie hebben WEI benaderd om er een samenwerkingvan te maken. Wat sprak jullie aan in de voorstelling waardoor jullie je wilden verbinden?

“Het thema dat kinderen de wereld om hen heen niet altijd begrijpen, of niet begrepen worden en denken dat ze niet normaal zijn, sprak, en spreekt ons aan. De eenling die zich staande probeert te houden en probeert te overleven. Theater Wei heeft meer mooie voorstellingen gemaakt. Ze hebben ambitie en talent om voorstellingen te maken die er toe doen.”

Shanna, waarom is Gnaffel een logische samenwerkingspartner?

“Theater WEI heeft altijd een goeie band gehad met Theater Gnaffel. Er is een klik op artistiek niveau, we zijn namelijk gek op de poppen die Elout maakt en bespeelt en hoe deze poppen worden gebruikt in hun voorstellingen. Maar er is ook een klik op maatschappelijk niveau. We hebben veel dezelfde ideeën over waarom er theater moet worden gemaakt voor een jongere doelgroep en wat voor soort theater dat dan moet zijn.”

Elout, wat kun je met poppen vertellen dat je zonder poppen niet kunt?

“Poppen worden gemanipuleerd, letterlijk. Ze zeggen en doen wat de bespeler wil dat ze doen. Voor hun is dat normaal. Ze worden gecreëerd en als de manipulatie goed is ga je als toeschouwer in ze geloven alsof ze echt zijn. Dan kan een pop zeer overtuigend zijn. In de voorstelling zijn de personages rondom Mieke Mom gek, maar zijn overtuigd van hun ‘normaalheid’. Poppen bieden de mogelijkheid om de wereld nog dwazer te maken dan ie al is.”

Shanna, Mieke Mom zit vol gekke personages. Wie speelt wie en hoe doe je dat met al die verschillende rollen en poppen?

“Er spelen vier acteurs in deze productie, een daarvan speelt Mieke. De andere drie acteurs zullen alle personages zowel zelf als met een pop (of met meerdere poppen) spelen. Per scene zullen zij zich (meermaals) omkleden om alle types om Mieke heen te spelen en grijpen ze overal poppen vandaan waarmee ze samenspelen in de scenes. Het zijn hele snelle schakels, en dat maakt het een groot circus. Je begrijpt natuurlijk wel dat ik ontzettend veel zin heb in de repetities…”

Elout, hoe komt een pop tot stand? Kun je kort iets vertellen over het maakproces?

“De pop wordt uit klei gemaakt. Daarbij heb ik vooraf al wel een idee van zijn karakter. Al boetserend wordt dat karakter vergroot; boosaardig, lief, vals, dom, slim, etc. Wat is zijn rol in de voorstelling? Bij het maken kijk ik ook naar de zeggingskracht, zijn theatrale uitstraling. Als ik uiteindelijk tevreden ben met de klei-kop dan maak ik een gipsmal. Vervolgens haal ik de klei uit de mal en maak een rubber afgietsel, identiek aan de kop die ik geboetseerd heb.“

Shanna, wat wil jij alle kinderen die komen kijken graag meegeven met deze voorstelling?

“Ik wil kinderen (en volwassenen!) die de wereld soms niet begrijpen, een hart onder de riem steken. De voorstelling is een opening om met een andere bril naar onze eigen wereld te kijken. Als we durven na te gaan hoe absurd onze eigen wereld is, hoeven we misschien minder vast te houden aan de comfortabele afspraken die we met elkaar of onszelf hebben gemaakt, en kunnen we in meer situaties open kijken en luisteren naar een ander. Waardoor er niet telkens maar twee kanten aan een verhaal zitten, waar je voor of tegen bent, maar juist veel meer. Ik denk zelf dat het nuance oplevert, en nuance zorgt denk ik voor meer begrip wanneer er zich een onbekende situatie voordoet.”

Elout, jullie hebben met Gnaffel ruime ervaring in jeugdtheater, wat willen jullie bij kinderen teweeg brengen met jullie voorstellingen?

“Bij Gnaffel gaat het vaak over kinderen die anders zijn of zich anders voelen. Wij dragen uit dat iedereen ertoe doet. We willen altijd een ode brengen aan hen die niet gezien worden. Bijzondere mensen, met hun eigen levensverhaal en kijk op zichzelf en hun omgeving. Als we het hebben over mensen bedoelen we zeker kinderen, omdat ze nog zoveel moeten en willen ontdekken.”

jeugdtheater-wei
jeugdtheater-geus-huijer

Benieuwd naar de voorstelling? Kom op 21 januari naar onze presentatiedag!