De voorstelling laat zien wat een gedwongen vertrek kan betekenen voor een kind en ook voor mensen om het kind heen. Wat doet het met een kind als het er niet mag zijn? Hoe vind je je identiteit zonder de veiligheid van een eigen plek? Wat is je thuis? Wij overbruggen culturele verschillen, door in het verhaal van de ander te duiken.

Witte Raaf laat zich inspireren door de betoverende roman ‘Ali en Nino’ van Kurban Said uit 1937. Deze roman vertelt over een liefdesgeschiedenis in Azerbeidzjan tijdens de Eerste Wereldoorlog. Dit literaire meesterwerk uit de wereldliteratuur vertelt over de conflicten die ontstaan bij de samensmelting van culturen in een maatschappij waar van multiculturaliteit nog lang geen sprake was. Ali en Nino worden ook wel de Romeo en Julia van de oriënt genoemd.

Na deel één van dit tweeluik, de succesvolle voorstelling ‘Romeo is op Julia en Layla op Majnun’, slaat Witte Raaf opnieuw haar vleugels uit met een voorstelling over culturele diversiteit in Nederland aan de hand van een oud verhaal, een mythische schrijver en muziek uit verschillende culturen.

Eerder schreef Freek den Hartogh de muziek voor de met een Zilveren Krekel bekroonde voorstelling ‘Edward Scharenhand’ bij Theater Sonnevanck. Voor ‘Ali & Nino’ bestaat het muzikale concept uit de kracht van een duet. Elk instrument heeft zijn eigen karakter, elk muziekgenre zijn eigen kleur. Welke klank krijg je als twee instrumenten samen spelen die ogenschijnlijk niet bij elkaar passen door hun verschillende achtergrond? Hoe klinkt een duet tussen Ali’s Arabische zangstem en Nino’s basgitaar? Of een duet tussen Nino’s trompet en de saz van Ali’s vader? De personages ontmoeten elkaar en worden een duo. Freek kiest in de muziek voor de helderheid van een duet om ook muzikaal het verhaal te vertellen. Hij haalt inspiratie uit de oosterse en westerse muziekgeschiedenis. De Ali en Nino van Witte Raaf ontmoeten elkaar in de jazz, in hun eigen vrije muzikale taal.

‘Ali & Nino’ is een coproductie van Witte Raaf en Theater Zuidplein.

“Mooie regie, aansprekende muziek en innemende acteurs. Vakmanschap in alle facetten in een voorstelling.”

Nicole van Vessum artistiek directeur en programmeur van Theaterfestival de Parade

“Een mooie muzikale voorstelling waar het noodzakelijke onoverbrugbare overwonnen wordt. We zijn toch uiteindelijk van het zelfde vlees en bloed.”

Lard AdrianRegisseur/Acteur o.a. Oostpool

“Met onze kinderen hebben we nu al jullie voorstellingen op De Parade gezien. Elke keer weer geweldig! En we leren zelf ook nog wat 😉 De luistercd’s draaien we nog heel vaak in de auto en veel teksten kennen we intussen uit ons hoofd. We hopen jullie nog vaker te zien, ook in het theater! En ik ga kijken of we er op school iets mee kunnen want het is té leuk!”

Josette, Marco, Olivia en Borisbezoekers van theaterfestival de Parade

Beeld & video overige voorstellingen

Maximum aantal bezoekers
Op school: 120
School in theater: 250
Vrije voorstelling: 400
Prijs één per dag twee per dag drie per dag
Voorstelling: € 1000,- € 1600,- € 2200,-

Alle prijzen zijn exclusief reiskosten en 9% btw.
Prijzen gelden voor voorstellingen op dezelfde dag en locatie.

Educatie 
Cultuurbeleving: Deze voorstelling is met name een receptieve theaterervaring. Na deze cultuurbeleving wordt het reflecterend vermogen aangesproken wanneer je aan de slag te gaat met de lesbrief en aansluitende opdrachten. Deze is te vinden op onze downloadpagina.
Kerndoelen voorstelling: Deze voorstelling sluit aan bij de kerndoelen 55,56 & 34 van tule.slo.nl.
Kerndoelen Lesbrief: Lesbrief sluit aan bij de kerndoelen 34,54,55 van de tule.slo.nl
Aanvullende educatie: Het is altijd mogelijk de voorstelling aan te vullen met verdiepende workshop of lessenreeks.
Planning
Aankomsttijd: 120 minuten
Opbouwtijd: 90 minuten
Afbreektijd: 45 minuten
Speelperiode: januari & februari 2020
februari & maart 2021
Speeldagen: hele week
Credits
Concept & tekst: Freek den Hartogh & Rosa Peters
Muziek: Freek den Hartogh
Regie: Rosa Peters
Spel: Amro Kasr (Theater Zuidplein) en Wendy Briggeman
Foto’s: Casper Koster
Beeld: Suus van den Akker