Klassieke muziek voor kleiner tot kleinst

Tien jaar Krulmuziek!

Het gezelschap Krulmuziek werd in 2013 opgericht en viert dit jaar dus haar tiende verjaardag! Krulmuziek speelt met Klassiek voor Kleintjes muziek voor de allerjongste kinderen en hun ouders. De betoverende klanken van viool, altviool en cello introduceren bij de kleine luisteraars de afwisselende wereld van de klassieke muziek.

De kinderen komen dicht bij de muzikanten, mogen dansen, springen en grapjes maken met de spelers, of juist op een afstandje genieten van de schoonheid van live muziek. Van Bach tot Dvorák en van bekende kinderdeuntjes tot de moderne Bartók, het ensemble is van alle markten thuis. Centraal staat de speelse manier waarop Félice van der Sande en de andere muzikanten van het trio jonge kinderen kennis laten maken met klassieke muziek. Félice vertelt ons over de kracht van muziek, wat ze kinderen wil meegeven in haar concerten en natuurlijk hoe Krulmuziek ontstaan is.

Wie ben je, wat doe je en met wie werk je in dit gezelschap samen?

“Ik ben Félice van der Sande, specialist in muziek met jonge kinderen. Met Krulmuziek komen muziekspel en professionele uitvoerende muziek samen, met de drie fantastische muzikanten Hester Verhoeff (viool), Zdenka Procházkova (altviool) en Sebastiaan van den Bergh (cello).”

Hoe is het allemaal begonnen, waarom heb je Krulmuziek gestart?

“Al vanaf 2008 was ik in mijn eentje bezig met het geven van babyconcerten op kleine schaal. Maar qua muziek ben je dan maar alleen. Ik had wel een loopstation waar je live je opnames op af kan spelen om zo toch meerstemmige muziek te kunnen laten klinken, maar dat haalt het niet bij een echt klassiek ensemble. Mijn droom was dus om met meerdere muzikanten dit te gaan doen. Al eerder had ik met blaasorkesten samen gewerkt voor kinderconcerten, maar een vast ensemble bleef een wens. Tot het in 2013 het ‘Jaar van muziek en het jonge kind’ was! Ik trok de stoute schoenen aan en vroeg de viool juf van mijn zoon of zij ervoor zou voelen. Binnen een paar dagen hadden we een strijkerstrio bij elkaar die dit wel wilde uitproberen! We speelden in een café in Delft op de kindermiddag. De aanloop was zo enorm groot dat niemand er meer bij kon. Het was echt meteen een schot in de roos. Daarop volgde een kerstconcert de volgende maand, en ook die werd goed bezocht. Iedereen kwam terug en nam weer anderen mee. Toen wisten we: we gaan dóór! Komend jaar vieren we dus dat we 10 jaar bestaan.”

Krulmuziek is speciaal voor de allerjongsten. Wat vind je zo leuk aan deze doelgroep?

“De allerjongste kinderen reageren eerlijk. Ze zijn enorm oprecht en onbevangen: je weet dus direct hoe ze het vinden. Juist dat maakt het zo mooi. Hoe mooi is het dat je een indrukwekkende ervaring mee kan geven, waardoor het kindje én de papa of mama ervan genieten! Daardoor vinden ze de muziek-ervaring iets wat ze nóg een keer willen. Daar wil je naartoe: want muziek geeft je zoveel in je leven, dat gun je ieder kind én iedere ouder.”

Karin over Krulmuziek:

“Krulmuziek is echt one-of-a-kind! De muzikaliteit en kwaliteit van het strijkerstrio is zo hoog dat het bijna zonde is dat ze enkel voor kleintjes spelen. Alhoewel, baby’s, dreumesen en peuters verdienen ook echt goed uitgevoerde klassieke muziek en door de interactie met Félice zijn deze kleintje van begin tot het eind geboeid en betrokken. Het is prachtig om te zien hoe de kleintjes de ruimte krijgen om te reageren en hoe Krul hier op in gaat. Er is altijd oog voor het jonge publiek, iedereen wordt gezien, terwijl ze luisteren naar al het moois dat Krul en klassiek ons te brengen heeft.”

Wanneer is een concert voor jou geslaagd? Hoe moet het publiek de zaal uit gaan?

“Als de kinderen terwijl het inmiddels stil is nog aan het dansen zijn omdat de muziek nog in hun hoofd zit, dat is toch mooi! En dat je een half jaar of een jaar later in hetzelfde theater speelt en hetzelfde gezin is er weer, maar nu voor het volgende concert, of met het volgende kind. Want dat is zo leuk aan onze doorgroeiconcerten: je kan starten als je kind een baby is, het jaar erna doe je mee met het dreumesconcert en daarna bij de peuters en kleuters. Steeds is het weer een andere beleving.”

Zijn er bepaalde het thema’s of vormen die we als een rode draad door je werk kunnen verwachten?

“We vinden het prachtig om een mix van bekende en onbekende klassieke werken te gebruiken. We schrijven zelf kinderliedjes, maar gebruiken ook de bekende, zodat kinderen het heerlijk herkennen. De klassieke muziek mixen we dan met kinderliedjes. Zo vloeien Bach en ‘Zo gaat de molen’ in elkaar, is het lied ‘1234 hoedje van papier’ gelinkt aan de ouverture van Willem Tell en spelen we ‘Visje in het water’ met muziek van Dvorák. Die speelsheid zit altijd als een rode draad door onze concerten: op klassieke muziek kan je heerlijk dansen, wiegen en klappen. Kinderen spelen altijd gezellig met ons mee. Aan stilzitten doen we niet, alleen wie dat zelf wil, want soms zijn kinderen volledig betoverd door de live instrumenten.”

Hoe komt bij jullie een nieuw concert tot stand?

“Meestal kom ik met een thema-voorstel met de liedjes die ik heb geschreven. Die heb ik dan al een tijd gebruikt in de Muziek op Schoot cursussen en workshops in Delft. Als ze daar een groot succes zijn, zet ik het door naar Krulmuziek. Met het thema op tafel gaan we brainstormen: welke muziek past erbij? Ons laatste onder-water-thema bood ongelooflijk veel kansen, we liepen over van de ideeën. Nu gaan we weer nieuwe thema’s uitwerken met elkaar. Sommige muziek is origineel voor strijkerstrio geschreven. De liedjes en de andere muziek arrangeren we zelf in onze eigen zo typerende ‘Krulmuziek-stijl’.”

Waar liep je tegenaan bij het produceren en/of repeteren van de concerten? Wat was een uitdaging, zoeken, onverwacht?

“De agenda’s zijn altijd overvol bij ons, dus we moeten altijd goed vooruit denken. Gelukkig is iedereen altijd goed gefocust. Maar de repetities zijn wel altijd erg gezellig! Soms zelfs zo gezellig dat de geintjes die worden uitgehaald bij een repetitie in het concert komen. Want het is niet alleen voor de kinderen speels, dat willen we voor onszelf ook.

We zijn ook erg blij met de regie van Panda van Proosdij. Ze is heel muzikaal en denkt vanuit de muziek, precies wat bij ons nodig is. Daarnaast hebben we dit jaar ook mime-lessen gevolgd, om onszelf nog beter te kunnen presenteren.”

Waar ben je trots op? Wat is er ontzettend goed gelukt en waar word je helemaal blij van?

“De muziek! De speelsheid van de muziek, het laten stralen van de kinderen die genieten van de muziek, de muzikanten helemaal tot hun recht laten komen in het concert… Dat zijn dingen waar we trots op zijn. Want je hoeft geen simpele muziek te spelen voor kinderen, het gaat erom dat ze mee kunnen spelen, dat ze ervan kunnen genieten. En dan maak je soms de keuze om toch modere muziek van Bartók te spelen of een prachtig oud stuk van Bach, omdat het gewoon aanslaat bij ons jonge publiek. En daarmee ook ons volwassen publiek, de ouders en grootouders: ze hoeven geen kindervoorstelling ‘uit te zitten’, maar mogen zelf ook genieten van een mooi concert.”

Kun je wat vertellen over de technische aspecten van je werk? Denk aan decors, instrumenten, arrangementen. Hoe worden ze gemaakt, waarom kies je hiervoor?

“Bij ‘Blub!‘ heeft Anouk van Schie de prachtigste decorstukken gemaakt: de grote gele onderzeeër, een indrukwekkende kwal, een dansende octopus…. Heel sfeervol om zulke mooie attributen te gebruiken, dat versterkt de muzikale beleving alleen maar nog meer.

Vaak zijn theaters verbaasd dat we geen techniek vragen, behalve een sfeervolle belichting. Maar een strijkerstrio draagt enorm qua geluid, dat heeft geen versterking nodig. Bovendien zitten we dichtbij de kinderen. Zo kunnen ze op een heel fijne, natuurlijke manier de muziek ervaren zonder overprikkeld te raken. Het zijn immers echt héél jonge kinderen waar we mee werken, vaak al vanaf 2 maanden oud!

Bij de oudste kinderen hebben we momenteel een heel bijzonder instrument in het concert: de ‘kromhoorn’. Dat is een middeleeuws muziekinstrument, heel verrassend. Maar daar was niet heel eenvoudig aan te komen. Een lieve dame die al ouder was en niet veel meer speelde wilde er eentje aan me verkopen, op voorwaarde dat ik hem goed zou gebruiken. Dat is gelukt!”

Hoe ziet jouw gezelschap er over 10 jaar uit?

“Daar zijn we nu! We bestaan 10 jaar en hopelijk over 10 jaar nog steeds! Dan zingen alle kinderen onze liedjes nog steeds en dansen ze op klassieke klanken. We hebben dan denk ik wel heel veel collega’s gekregen in het werkveld. Toen wij begonnen was er maar één ander gezelschap die voor baby’s concerten gaf en moest je veel uitleggen. We waren echt pioniers in het veld. Je ziet dat het nu richting mainstream gaat, dat is leuk!”

Waarom heb je voor een samenwerking met Buro Bannink gekozen?

“Omdat ze zich richten op kinderen én muziek een belangrijke rol speelt. Live muziek is echt een totaal andere ervaring vergeleken met muziek uit een boxje, en Karin maakt dat onderscheid ook.”

Waar verheug je je op dit seizoen en de komende seizoenen?

“Lekker veel spelen voor de kinderen, want dat is gewoon het leukste.”

Lees meer over Krulmuziek en bekijk hun speellijst!

Ze zijn lekker brutaal en voor de duvel niet bang! De acteurs uit de nieuwe voorstelling `Ik heb ik heb wat jij niet hebt` van Lenneke Maas, Wildpark. "In dit project werk ik samen met Tegest Pecht Guido (performer/ danseres) en Woody Veneman (muzikant). Ik heb met allebei in eerdere voorstellingen samengewerkt, maar zij hebben samen nog niet op de vloer gestaan. Voor mij is het belangrijk dat ik de mensen met wie ik werk goed vind en dat we dezelfde taal spreken. Dat ze talent hebben en een bijzondere persoonlijkheid. Deze twee performers hebben dat voor mij en ze inspireren mij ook als maker. Ze zijn lekker brutaal en voor de duvel niet bang." #nieuwevoorstelling #acteurs #inspiratie #jongerentheater ...

6 0

"Data kan jou manipuleren. We hebben die telefoon, die voelt lekker slick, je glijdt er zo in, maar je hebt helemaal niet door hoe het gebruik daarvan jou beïnvloedt. Ik heb een dochter van zestien en voor haar is die telefoon alles. Dankzij haar besefte ik: dit is een verhaal dat jongeren moeten horen." We spraken Steye Hallema, creative director bij @smartphoneorchestra, over hun succesvoorstelling `The social sorting experience` (14+). Deze interactieve ervaring verpakt een lastig te vertellen, maar urgent verhaal is een spectaculaire beleving die aansluit bij de taal en belevingswereld van jongeren. Lees het interview met Steye op onze website! 🤓 #bigdata #algoritmes #socialsorting ...

2 1

Teun en Bo wonen in een dorp waar het strikt verboden is om te lachen. Maar wat gebeurt er als een van de twee tóch moet lachen? Durven ze de stoute schoenen aan te trekken en hun angst los te laten? `Lach niet` is een voorstelling van #tgkoekenui over lef, vriendschap en angst. Een eigenwijze voorstelling perfect voor de Kinderboekenweek én voor op school! 📚#lachniet #kinderboekenweek #angstoverwinnen ...

4 0

De `d-` staat voor dans, dynamisch en divers. Ook heeft de d- een gedachte streep in het logo. Die D refereert naar `Denk`, de achternaam van choreograaf en artistiek leider van dansgezelschap Plan D-: Andreas Denk. Maatschappelijke thema`s en de missie van om kinderen zelfredzaam te maken staan in zijn gezelschap centraal. @plan_d.andreasdenk wil kinderen en jongeren een duwtje geven om te spelen en de dingen van het leven ook op een andere manier te bekijken, ondersteboven. 🤸#denk #dans #dynamisch #divers #spelen #ondersteboven #zelfredzaamheid ...

3 0

"De noodzaak van Barry om een nieuw perspectief te brengen naar kinderen is aanstekelijk. Hij heeft zijn sporen als speler al verdient en zijn kindse enthousiasme om nu aan de slag te gaan als maker belooft veel goeds! Zijn fysieke energetische speelstijl heeft vaak een dansante sfeer waarbij je bijna zou vergeten hoe goed de dialogen en teksten geschreven zijn. In 40 rovers gaat hij werken met twee jonge performers die eigenheid naar de vloer mogen brengen. Ik ben heel nieuwsgierig naar 40 rovers het totaal van een bekend sprookje, in maatschappelijk context, met persoonlijke invalshoek, vanuit de vorm van een Griot onze kinderen gaat geven. Dat het vernieuwend en inspirerend is dat wat ik zeker!" - Aldus Karin 😀Houd onze website en socials in de gaten voor meer informatie over deze veelbelovende productie van TG Griot i.s.m. @onderhetburo! #wereldvertellers #tggriot #40rovers #onderhetburo #alibaba #hervertelling ...

3 0

"Wildpark streeft ernaar om over tien jaar een onmisbare speler in het theaterlandschap te zijn. We blijven vernieuwen en inspireren met gedurfde, grensverleggende voorstellingen," aldus Lenneke Maas. Met een visie voor de toekomst en een passie voor theater, is @wildparkzone vastbesloten om een blijvende impact te maken. Lees het hele interview met Lenneke, maker van `Wij vinden dat het tijd wordt voor iets liefs` (15+) op onze website. Sluit je aan bij onze artistieke reis en ontdek samen de toekomst van theater! 🎉 #ToekomstVanTheater #Wildpark2024 #TheaterInnovatie ...

3 0

Een muzikale ode aan de fantasie, voor iedereen vanaf vier jaar die zich weleens anders voelt. Ayla en Willemijn vormen een nieuw duo en maakten samen met Onder het Buro de voorstelling `Rare Snuitert`. 🐽Het duo streeft ernaar hun onbezonnen kinderlijke kant niet te verliezen en dit zie je terug in hun werk! Bekijk de trailer en kijk voor meer informatie op onze website! #raresnuitert #onderhetburo #jezelfzijn #jeugdtheater #musical ...

2 0

Mark van Vliet blaast met zijn unieke komische en fysieke stijl beroemde composities nieuw leven in. Verpakt in nieuwe herkenbare verhalen met kleurrijke en hilarische personages maakt hij kinderen en volwassenen enthousiast voor klassieke muziek en opera. Aankomend seizoen speelt hij twee nieuwe solovoorstellingen! Twee kleutervoorstellingen met als uitgangspunt klassieke muziek, maar toch beiden met een hele andere signatuur. #nieuwevoorstellingen #pluizenaar #peterzonderwolf #jeugdtheater #klassiekvoorkids ...

8 0

"Hij moet zijn eigen fouten maken." Gesneden Koek over de eigenwijze avonturen van Pinokkio! @gesneden.koek herschreef het eeuwen oude sprookje en in het kader van het Kinderboekenweekthema `lekker eigenwijs` vroegen wij hen: Is Pinokkio een eigenwijs karakter? David vertelt: "Pinokkio is in het begin van het verhaal enorm eigenwijs. Hij luistert niet naar zijn vader en komt daardoor in de problemen. Maar hij leert er wel van en komt erachter dat alleen maar voor jezelf kiezen ook niet de weg voor hem is. Als hij niet zo eigenwijs had geweest had hij dat ook nooit geweten denk ik. Hij moet zijn eigen fouten maken. Door een mix van eigenwijs te zijn en naar de raad van zijn vader te luisteren, wordt hij zichzelf in het verhaal." 😄#kinderboekenweek #lekkereigenwijs #foutenmaken #jeugdtheater #pinokkio ...

3 0

"Bij Wildpark staat de persoonlijkheid en eigenheid van onze spelers centraal. We geloven in nauwe samenwerking, waarbij spelers de vrijheid krijgen om hun unieke talenten te tonen," benadrukt Lenneke Maas. Maker van `Wij vinden dat het tijd wordt voor iets liefs` (15+). Door samen te werken met getalenteerde artiesten, creëert @wildparkzone voorstellingen die raken, inspireren en uitdagen. Ervaar het samenspel van creativiteit en authenticiteit! 🤝 #Samenwerking #Talentontwikkeling #TheaterMetImpact ...

8 0

Maak kennis met Ali!🧏 Ali speelt de rol van verslaggever in de voorstelling `Zwerfhonden` van @plan_d.andreasdenk. Ali is doof en vertelt in deze video over zijn rol als verslaggever en het maken van propaganda voor zijn werkgever, de machtige tsaar. Zwerfhonden is helemaal toegankelijk gemaakt voor dove en blinde mensen. Dove mensen zullen de gebarentaal van Ali op het podium dan ook perfect kunnen volgen! #propaganda #gebarentaal #toeghankelijktheater ...

1 0

Whoohoo!! Meerjarensubsidie ✨ Gefeliciteerd Jansen & de Boer, Oortwolk, Plan D- en Wildpark!
Een mijlpaal voor theatermakers, ook in het jeugdtheater. Na keihard werken, eindeloos plannen aanscherpen en nachten doorhalen met schrijven is het eindelijk zo ver: meerjarige subsidie! Dit betekent dat je niet voor slechts één project fondsen ontvangt, maar voor een reeks aan projecten over meerdere jaren waarmee je jouw ontwikkeling als maker doorzet. Dat geeft ook meer ruimte om tussen de projecten door te blijven ontwikkelen. Vier (!) van onze gezelschappen hebben het voor elkaar gebokst en krijgen voor de periode `25-`28 structurele projectsubsidie van het FPK. Wij zijn mega trots en blij en kijken uit naar alle prachtige plannen die door deze subsidies gerealiseerd kunnen worden!

#toekomst #feest #trots #meerjarensubsidie #fpk
...

26 1

☕Wat is het heerlijk om onder het genot van een bakkie koffie bij te praten met onze gezelschappen. Over jeudgtheater, ontwikkeling en natuurlijk gewoon het leven! Lotte @tgkoekenui kwam vorige week langs en wat zijn we trots om haar te mogen ondersteunen in haar creatieve reis. #bakkiebijbannink #fijnesamenwerking #ontwikkeling #trotsoponzemakers ...

24 1

Ze hebben een voorliefde voor absurde teksten, fysieke carpriolen, muzikale uitspattingen en vindingrijke decors: fantasie is de motor en humor is de brandstof. Ze maken graag theater dat een beetje buiten de lijntjes kleurt en af en toe ook de zaal in buitelt. En met hun ervaring in het onderwijs weten ze precies wat er speelt bij hun jonge publiek en dragen ze met hart en ziel bij aan een beter cultuurlandschap. We spraken David Meijer van @de_hermannen over hun nieuwste voorstelling: `Herman, we have een probleem`. Hij vertelt over hun inspiratie, motivaties en veel meer! Lees het in ons interview op de website #interview #inspiratie #jeugdtheater #buitendelijntjes ...

3 0

"Onze paden kruisten tijdens onze studie Muziektheater aan Codarts Rotterdam, waar we ontdekten dat we niet alleen een passie deelden voor musical, maar ook voor activisme, met name rond de klimaatcrisis." Aldus de Amazones. Dit was het begin van muziektheatercollectief de Amazones. 🎶

Hun vernieuwende klimaatmusical `WIE DE F*CK HEEFT DIT GEDAAN?! (14+)` was gemaakt voor volwassenen, maar spelen ze nu ook voor jongeren! 🎤 Waarom deze keuze? Je leest het in ons interview!

Duik met ons mee in hun creatieve proces, hun groene aanpak en hun missie om bewustzijn te kweken over dit dringende thema! 🌍 #DeAmazones #Muziektheater #MaatschappelijkeBetrokkenheid
...

4 0

Kunst en cultuur op school is niet alleen leuk, maar vooral ook heel erg nodig voor de ontwikkeling van een kind! 🎭Met onze dagprojecten maken alle klassen in één dag een eigen theater- of dansvoorstelling. 🌟 Een unieke ervaring waarbij samenwerking en creativiteit centraal staan! Meer weten? Check onze website! #dagprojecten #CreativiteitOpSchool #SamenOpHetPodium ...

6 0

Wildpark presenteert `Ik heb ik heb wat jij niet hebt`, een voorstelling voor jongeren vanaf 10 jaar over het belang van geld en bezit. Voor deze voorstelling ging Lenneke Maas in gesprek met vijf jongeren die, hoewel uit totaal verschillende milieus, allemaal in de een schuldsaneringstraject zitten. Samen onderzoeken ze de pijn van iets niet hebben, wat je wel zou moeten hebben. In ons interview met Lenneke gaan we dieper in op de inspiratie van deze voorstelling en haar artistieke visie. Lees het op onze website! #wildpark #jongerentheater #geld #bezit ...

12 0

@de_hermannen vanuit Stadstheater de Bond, met een belangrijke boodschap! Hun nieuwe voorstelling `Herman, we have een probleem` past namelijk perfect bij het kinderboekenweekthema van 2024: Lekker eigenwijs. David en Jantijn leggen ons dan ook graag persoonlijk uit waarom! Dus, trek je stoute schoenen aan en boek `Herman, we have een probleem` voor de Kinderboekenweek. Er zijn nog een paar gaatjes vrij! 🧑‍🚀🚀 #lekkereigenwijs #kinderboekenweek #stouteschoenen ...

2 0

Kunnen de kinderen hun vooroordelen loslaten en deze Wolf zien voor wie hij is? Mark van Vliet brengt Prokofiev`s melodieën tot leven in `Peter zonder wolf`.
In ons interview met Mark vertelt hij over zijn inspiraties, de ontwikkeling van zijn voorstellingen en hoe hij met zijn passie voor klassieke muziek de verbeelding van kinderen weet te prikkelen. Van zijn jeugd in een muzikale familie tot zijn nieuwste productie vol avontuur en hilarische typetjes! Lees het op onze website! #peterzonderwolf #jeugdtheater #prokofiev #klassiekemuziek
...

5 0

Ontmoeting tussen realiteit en verbeelding 🎭 Duik in het avontuur van `De monteur en het meisje`, een voorstelling van @wildparkzone waarin een eenvoudige Peugeot 205 de ster van het decor is🚗 Deze zomer voor het laatst te boeken! #Wildpark #LukaKooijmans #DeMonteurEnHetMeisje ...

6 0