Plan D- maakt impact met actueel thema & inclusiviteit

Een interview met Andreas Denk over de indrukwekkende voorstelling ‘Zwerfhonden’.

Deze week is het de tijd van de Nationale Herdenking en Bevrijding. Deze periode van herdenken brengt niet alleen de herinneringen aan oorlog en vrijheid naar voren, maar ook de actuele kwesties rondom de conflicten in Gaza en Oekraïne. Dit reflecteert ook in de programmering, waar we een groeiende behoefte zien aan voorstellingen die deze onderwerpen vanuit een nieuw perspectief belichten. Met de scherpte van de actualiteit waarin deze oorlogen momenteel de wereld beroeren, staat Plan D- op met een krachtige boodschap van reflectie en hoop. Een voorstelling waarin maatschappelijke thema’s als machtsmisbruik, onderdrukking en de zoektocht naar vrijheid en identiteit centraal staan.

Zwerfhonden is naast een prachtige voorstelling ook een uitnodiging tot dialoog en reflectie. Juist met kinderen is het belangrijk om in gesprek te kunnen gaan over deze thema’s. Wat de voorstelling nog unieker maakt in het veld is dat het vertrekt vanuit toegankelijkheid, waarbij de voorstelling ook geschikt is voor mensen met een visuele of gehoor beperking.

In het gesprek met Andreas Denk, choreograaf en artistiek leider van Plan D-, verkennen we hoe deze voorstelling raakt aan de huidige gebeurtenissen en de noodzaak om jonge geesten te betrekken bij het begrijpen van complexe wereldwijde vraagstukken. Lees verder om te ontdekken hoe Andreas Denk en zijn team via “Zwerfhonden” een brug slaan tussen de realiteit van vandaag en de verbeeldingskracht van het theater. Met de hoop om de volgende generatie te inspireren tot actie en begrip.

De speelperiode van Zwerfhonden uitgebreid met een periode van maart tot mei 2025.

Hoe is je loopbaan in het theater begonnen en hoe heeft het zich ontwikkeld tot je nieuwe voorstelling?

“Mijn theaterloopbaan begon met T’ai Chi en dans improvisatie in een jeugdcentrum. Later besloot ik mijn hobby om te zetten in werk en volgde ik een opleiding tot dansdocent, gevolgd door een bachelor in dans aan de Rotterdamse dansacademie (nu Codarts). Na jaren van dansen heb ik samen met vrienden het “Hans Hof Ensemble” opgericht, waarmee we op ongebruikelijke locaties dansten met gevonden voorwerpen.

Uiteindelijk heb ik mijn eigen dansensemble, Plan d-, opgericht, waarbij maatschappelijke thema’s en mijn missie om kinderen zelfredzaam te maken centraal staan. Om ze een duwtje te geven om te spelen en de dingen van het leven ook op een andere manier te bekijken, ondersteboven.

De ‘d-’ staat voor dans,  dynamisch en divers. Ook heeft de d- een gedachte streep in het logo wat weer aan mijn achternaam refereert ‘Denk’ Nu nog dans ik graag met gebruiksvoorwerpen die ik op een oneigenlijk manier inzet om tot onverwachte vaak komisch ontroerende choreografieën te komen. Onlangs hebben we “Zwerfhonden” gemaakt, een dansopera die het verhaal vertelt van een hond die een tsaar bijt en de gevolgen daarvan.”

Waar kwam de inspiratie voor je nieuwe voorstelling vandaan? 

“Onze vaste componist, Wiebe Gotink, bracht het verhaal van Toon Tellegen’s ‘De hond die de tsaar in zijn been beet’ ter sprake. Hij had dit verhaal voorgelezen op de school van zijn kinderen en de kinderen hingen aan zijn lippen. Het idee liet hem niet los en hij wilde er een dansopera van maken, waarvoor hij mij vroeg om samen te werken. Ik was geïntrigeerd door de thematiek van macht en hoe kinderen hiermee omgaan in hun dagelijks leven.

Dit is een actueel onderwerp waar kinderen mee te maken krijgen, zoals het omgaan met dominante klasgenoten en het behouden van hun eigen mening zonder de norm te volgen. Hoe is dat überhaupt om ergens nee op te zeggen als je het niet mee eens bent en wat doe je dan eigenlijk. Ga je bijten, wegrennen of naar de juf of meester?

Deze thema’s resoneerden sterk bij mij, vooral in deze tijd van oorlog en geweld die dagelijks op het jeugdjournaal te zien zijn. Het komt dichterbij. Ik ben blij dat we Zwerfhonden hebben gemaakt, want dat schuurt een beetje. Het is ongemakkelijk, net als de oorlog en het geweld om ons heen. Laten we elkaar omarmen, maar dat is nog niet zo makkelijk.”

Hoe integreert deze voorstelling zich in je eerdere werk en welke vernieuwingen brengt het met zich mee?

“Zwerfhonden markeert een nieuwe stap naar inclusiviteit in mijn werk. Acteur Ali is doof en praat in Nederlandse gebarentaal. Actrice Marloes maakt gebruik van een rolstoel. Zwerfhonden is toegankelijk ontworpen voor dove en blinde mensen. We hebben een schrijftolk, een toegankelijk voorprogramma en zintuiglijke belevingen in de voorstelling geïntegreerd. Dit is echt nieuw voor mij. Ook het plan om 50% te gaan zingen is nieuw. We hebben dansers gezocht die ook goed konden zingen.

Ondanks deze vernieuwingen blijf ik trouw aan mijn artistieke visie waarin maatschappelijk relevante thema’s centraal staan. Zwerfhonden sluit naadloos aan bij dit streven, met een reflectie op het leven dat niet altijd gemakkelijk is. Maar ik ben van mening dat juist ook deze kleur in jeugddanstheater te zien moet zijn. Daarom heb ik het gemaakt. ”

Hoe verliep de samenwerking met de andere teamleden? Heb je eerder met hen samengewerkt?  

“In Zwerfhonden was ik al bekend met de meeste teamleden, wat vertrouwdheid gaf. Het was echter vernieuwend om voor het eerst samen te werken met lichtontwerper Erik van Raalte en geluidstechnicus Guido Beeldstroo. Deze nieuwe samenwerking bracht frisse impulsen en inspiratie met zich mee.”

Waar liep je tegenaan bij het maken van deze voorstelling? 

“Het produceren en repeteren van ‘Zwerfhonden’ bracht verschillende uitdagingen met zich mee. Het vinden van de juiste balans tussen live video, dans, zang en gebarentaal was complex. Tijdens te repetities was er een andere dynamiek door het bijzijn van soms wel twee tolken. Dat was even wennen voor de groep maar daarna heel gewoon.

Ook was het voor mij, als choreograaf, een nieuwe ervaring om samen te werken met een actrice, Marloes, die gewend was aan het werken met scripts. Het integreren van zang en dans als gelijkwaardige partners vereiste flexibiliteit en concentratie van iedereen tijdens repetities. Daarnaast voegde het toevoegen van een koor als versterking van sommige zangpartijen een extra laag aan de productie toe, wat veel inspanning vereiste maar een waardevolle toevoeging bleek te zijn.”

Waar ben je trots op? Wat is er ontzettend goed gelukt en waar word je helemaal blij van? 

“Ik ben enorm blij dat de voorstelling een diepe indruk heeft achtergelaten bij het publiek en dat ze herhaaldelijk zeiden: “Zoiets hebben we nog nooit gezien.” Het heeft niet alleen maatschappelijke relevantie, maar het maakt ook impact.

Daarnaast ben ik trots op het feit dat we inclusie naar een hoger niveau hebben getild. Het is geweldig om te zien dat zowel de actrice in een rolstoel als de dove acteur na verloop van tijd niet meer opvallen. Ze spelen met volle kracht en schoonheid. ‘Zwerfhonden’ is een pioniersproject in het maken van theater waar zowel dove en slechthorende als blinde en slechtziende mensen zich welkom voelen, iets wat nog niet eerder op deze manier is gedaan.”

Kun je wat vertellen over het decor en de technische aspecten van de voorstelling?

“Ik ontwerp en bouw meestal zelf het decor of werk samen met decorbouwers. Voor ‘Zwerfhonden’ creëerden we een marmerpaleis van witte schuimblokken, veelzijdig inzetbaar als muren, koffers of obstakels. Ook gebruikten we een groot zijden doek dat over het publiek werd getrokken. Aan de ene kant is het een deken van mijn macht (als Tsaar) die ik over de mensen heen leg, aan de andere kant ook een sensuele en spannende ervaring van gemeenschap onder het doek.

We streven naar duurzaamheid door hergebruik van materialen, zoals het doek dat al in twee andere voorstellingen diende. Het werken met schuimblokken was een uitdaging vanwege de bewerkelijkheid, maar de moeite waard. We integreerden ook video, met projecties voor taalondersteuning en een creatieve podcast voor blinde en slechtziende mensen.”

Kun je wat zeggen over interactie met de kinderen die je voorstelling bekijken?

“Zwerfhonden heeft een interactief voorprogramma. Hierin zijn de kinderen uitgenodigd om alvast een kijkje te nemen in de wereld van de Tsaar en de stad Tver waar het verhaal zich afspeelt. We hebben een slager, een politiebureau een bibliotheek en nog meer. Allemaal verbonden met een sensueel voel pad waar je over heen moet lopen.  In Tver lopen de bewoners namelijk zonder schoenen. Later in de zaal dansen de dansers ook tussen de kinderen in en zij worden betrokken bij het spel.”

Wat wil je dat kinderen/jongeren meenemen uit deze voorstelling? Wanneer is je werk geslaagd?

“Ik ben blij als de voorstelling reacties van blijdschap en betrokkenheid oproept bij het publiek. Het verhaal toont hoe een hond de tsaar in zijn been bijt. Een vorm van burgerlijke ongehoorzaamheid tegen een gemene en narcistische leider. Ik vind het waardevol als dit de kinderen aan het denken zet over hun eigen reacties in vergelijkbare situaties. Ook hoop ik dat ze reflecteren op thema’s als onrechtvaardigheid. Ondanks soms confronterende momenten, brengt de voorstelling hoop over, bijvoorbeeld wanneer een van de honden aan het einde een nieuwe toekomst tegemoet gaat.”

Lees meer over Plan D- en bekijk hun speellijst.

Ze zijn lekker brutaal en voor de duvel niet bang! De acteurs uit de nieuwe voorstelling `Ik heb ik heb wat jij niet hebt` van Lenneke Maas, Wildpark. "In dit project werk ik samen met Tegest Pecht Guido (performer/ danseres) en Woody Veneman (muzikant). Ik heb met allebei in eerdere voorstellingen samengewerkt, maar zij hebben samen nog niet op de vloer gestaan. Voor mij is het belangrijk dat ik de mensen met wie ik werk goed vind en dat we dezelfde taal spreken. Dat ze talent hebben en een bijzondere persoonlijkheid. Deze twee performers hebben dat voor mij en ze inspireren mij ook als maker. Ze zijn lekker brutaal en voor de duvel niet bang." #nieuwevoorstelling #acteurs #inspiratie #jongerentheater ...

6 0

"Data kan jou manipuleren. We hebben die telefoon, die voelt lekker slick, je glijdt er zo in, maar je hebt helemaal niet door hoe het gebruik daarvan jou beïnvloedt. Ik heb een dochter van zestien en voor haar is die telefoon alles. Dankzij haar besefte ik: dit is een verhaal dat jongeren moeten horen." We spraken Steye Hallema, creative director bij @smartphoneorchestra, over hun succesvoorstelling `The social sorting experience` (14+). Deze interactieve ervaring verpakt een lastig te vertellen, maar urgent verhaal is een spectaculaire beleving die aansluit bij de taal en belevingswereld van jongeren. Lees het interview met Steye op onze website! 🤓 #bigdata #algoritmes #socialsorting ...

2 1

Teun en Bo wonen in een dorp waar het strikt verboden is om te lachen. Maar wat gebeurt er als een van de twee tóch moet lachen? Durven ze de stoute schoenen aan te trekken en hun angst los te laten? `Lach niet` is een voorstelling van #tgkoekenui over lef, vriendschap en angst. Een eigenwijze voorstelling perfect voor de Kinderboekenweek én voor op school! 📚#lachniet #kinderboekenweek #angstoverwinnen ...

4 0

De `d-` staat voor dans, dynamisch en divers. Ook heeft de d- een gedachte streep in het logo. Die D refereert naar `Denk`, de achternaam van choreograaf en artistiek leider van dansgezelschap Plan D-: Andreas Denk. Maatschappelijke thema`s en de missie van om kinderen zelfredzaam te maken staan in zijn gezelschap centraal. @plan_d.andreasdenk wil kinderen en jongeren een duwtje geven om te spelen en de dingen van het leven ook op een andere manier te bekijken, ondersteboven. 🤸#denk #dans #dynamisch #divers #spelen #ondersteboven #zelfredzaamheid ...

3 0

"De noodzaak van Barry om een nieuw perspectief te brengen naar kinderen is aanstekelijk. Hij heeft zijn sporen als speler al verdient en zijn kindse enthousiasme om nu aan de slag te gaan als maker belooft veel goeds! Zijn fysieke energetische speelstijl heeft vaak een dansante sfeer waarbij je bijna zou vergeten hoe goed de dialogen en teksten geschreven zijn. In 40 rovers gaat hij werken met twee jonge performers die eigenheid naar de vloer mogen brengen. Ik ben heel nieuwsgierig naar 40 rovers het totaal van een bekend sprookje, in maatschappelijk context, met persoonlijke invalshoek, vanuit de vorm van een Griot onze kinderen gaat geven. Dat het vernieuwend en inspirerend is dat wat ik zeker!" - Aldus Karin 😀Houd onze website en socials in de gaten voor meer informatie over deze veelbelovende productie van TG Griot i.s.m. @onderhetburo! #wereldvertellers #tggriot #40rovers #onderhetburo #alibaba #hervertelling ...

3 0

"Wildpark streeft ernaar om over tien jaar een onmisbare speler in het theaterlandschap te zijn. We blijven vernieuwen en inspireren met gedurfde, grensverleggende voorstellingen," aldus Lenneke Maas. Met een visie voor de toekomst en een passie voor theater, is @wildparkzone vastbesloten om een blijvende impact te maken. Lees het hele interview met Lenneke, maker van `Wij vinden dat het tijd wordt voor iets liefs` (15+) op onze website. Sluit je aan bij onze artistieke reis en ontdek samen de toekomst van theater! 🎉 #ToekomstVanTheater #Wildpark2024 #TheaterInnovatie ...

3 0

Een muzikale ode aan de fantasie, voor iedereen vanaf vier jaar die zich weleens anders voelt. Ayla en Willemijn vormen een nieuw duo en maakten samen met Onder het Buro de voorstelling `Rare Snuitert`. 🐽Het duo streeft ernaar hun onbezonnen kinderlijke kant niet te verliezen en dit zie je terug in hun werk! Bekijk de trailer en kijk voor meer informatie op onze website! #raresnuitert #onderhetburo #jezelfzijn #jeugdtheater #musical ...

2 0

Mark van Vliet blaast met zijn unieke komische en fysieke stijl beroemde composities nieuw leven in. Verpakt in nieuwe herkenbare verhalen met kleurrijke en hilarische personages maakt hij kinderen en volwassenen enthousiast voor klassieke muziek en opera. Aankomend seizoen speelt hij twee nieuwe solovoorstellingen! Twee kleutervoorstellingen met als uitgangspunt klassieke muziek, maar toch beiden met een hele andere signatuur. #nieuwevoorstellingen #pluizenaar #peterzonderwolf #jeugdtheater #klassiekvoorkids ...

8 0

"Hij moet zijn eigen fouten maken." Gesneden Koek over de eigenwijze avonturen van Pinokkio! @gesneden.koek herschreef het eeuwen oude sprookje en in het kader van het Kinderboekenweekthema `lekker eigenwijs` vroegen wij hen: Is Pinokkio een eigenwijs karakter? David vertelt: "Pinokkio is in het begin van het verhaal enorm eigenwijs. Hij luistert niet naar zijn vader en komt daardoor in de problemen. Maar hij leert er wel van en komt erachter dat alleen maar voor jezelf kiezen ook niet de weg voor hem is. Als hij niet zo eigenwijs had geweest had hij dat ook nooit geweten denk ik. Hij moet zijn eigen fouten maken. Door een mix van eigenwijs te zijn en naar de raad van zijn vader te luisteren, wordt hij zichzelf in het verhaal." 😄#kinderboekenweek #lekkereigenwijs #foutenmaken #jeugdtheater #pinokkio ...

3 0

"Bij Wildpark staat de persoonlijkheid en eigenheid van onze spelers centraal. We geloven in nauwe samenwerking, waarbij spelers de vrijheid krijgen om hun unieke talenten te tonen," benadrukt Lenneke Maas. Maker van `Wij vinden dat het tijd wordt voor iets liefs` (15+). Door samen te werken met getalenteerde artiesten, creëert @wildparkzone voorstellingen die raken, inspireren en uitdagen. Ervaar het samenspel van creativiteit en authenticiteit! 🤝 #Samenwerking #Talentontwikkeling #TheaterMetImpact ...

8 0

Maak kennis met Ali!🧏 Ali speelt de rol van verslaggever in de voorstelling `Zwerfhonden` van @plan_d.andreasdenk. Ali is doof en vertelt in deze video over zijn rol als verslaggever en het maken van propaganda voor zijn werkgever, de machtige tsaar. Zwerfhonden is helemaal toegankelijk gemaakt voor dove en blinde mensen. Dove mensen zullen de gebarentaal van Ali op het podium dan ook perfect kunnen volgen! #propaganda #gebarentaal #toeghankelijktheater ...

1 0

Whoohoo!! Meerjarensubsidie ✨ Gefeliciteerd Jansen & de Boer, Oortwolk, Plan D- en Wildpark!
Een mijlpaal voor theatermakers, ook in het jeugdtheater. Na keihard werken, eindeloos plannen aanscherpen en nachten doorhalen met schrijven is het eindelijk zo ver: meerjarige subsidie! Dit betekent dat je niet voor slechts één project fondsen ontvangt, maar voor een reeks aan projecten over meerdere jaren waarmee je jouw ontwikkeling als maker doorzet. Dat geeft ook meer ruimte om tussen de projecten door te blijven ontwikkelen. Vier (!) van onze gezelschappen hebben het voor elkaar gebokst en krijgen voor de periode `25-`28 structurele projectsubsidie van het FPK. Wij zijn mega trots en blij en kijken uit naar alle prachtige plannen die door deze subsidies gerealiseerd kunnen worden!

#toekomst #feest #trots #meerjarensubsidie #fpk
...

26 1

☕Wat is het heerlijk om onder het genot van een bakkie koffie bij te praten met onze gezelschappen. Over jeudgtheater, ontwikkeling en natuurlijk gewoon het leven! Lotte @tgkoekenui kwam vorige week langs en wat zijn we trots om haar te mogen ondersteunen in haar creatieve reis. #bakkiebijbannink #fijnesamenwerking #ontwikkeling #trotsoponzemakers ...

24 1

Ze hebben een voorliefde voor absurde teksten, fysieke carpriolen, muzikale uitspattingen en vindingrijke decors: fantasie is de motor en humor is de brandstof. Ze maken graag theater dat een beetje buiten de lijntjes kleurt en af en toe ook de zaal in buitelt. En met hun ervaring in het onderwijs weten ze precies wat er speelt bij hun jonge publiek en dragen ze met hart en ziel bij aan een beter cultuurlandschap. We spraken David Meijer van @de_hermannen over hun nieuwste voorstelling: `Herman, we have een probleem`. Hij vertelt over hun inspiratie, motivaties en veel meer! Lees het in ons interview op de website #interview #inspiratie #jeugdtheater #buitendelijntjes ...

3 0

"Onze paden kruisten tijdens onze studie Muziektheater aan Codarts Rotterdam, waar we ontdekten dat we niet alleen een passie deelden voor musical, maar ook voor activisme, met name rond de klimaatcrisis." Aldus de Amazones. Dit was het begin van muziektheatercollectief de Amazones. 🎶

Hun vernieuwende klimaatmusical `WIE DE F*CK HEEFT DIT GEDAAN?! (14+)` was gemaakt voor volwassenen, maar spelen ze nu ook voor jongeren! 🎤 Waarom deze keuze? Je leest het in ons interview!

Duik met ons mee in hun creatieve proces, hun groene aanpak en hun missie om bewustzijn te kweken over dit dringende thema! 🌍 #DeAmazones #Muziektheater #MaatschappelijkeBetrokkenheid
...

4 0

Kunst en cultuur op school is niet alleen leuk, maar vooral ook heel erg nodig voor de ontwikkeling van een kind! 🎭Met onze dagprojecten maken alle klassen in één dag een eigen theater- of dansvoorstelling. 🌟 Een unieke ervaring waarbij samenwerking en creativiteit centraal staan! Meer weten? Check onze website! #dagprojecten #CreativiteitOpSchool #SamenOpHetPodium ...

6 0

Wildpark presenteert `Ik heb ik heb wat jij niet hebt`, een voorstelling voor jongeren vanaf 10 jaar over het belang van geld en bezit. Voor deze voorstelling ging Lenneke Maas in gesprek met vijf jongeren die, hoewel uit totaal verschillende milieus, allemaal in de een schuldsaneringstraject zitten. Samen onderzoeken ze de pijn van iets niet hebben, wat je wel zou moeten hebben. In ons interview met Lenneke gaan we dieper in op de inspiratie van deze voorstelling en haar artistieke visie. Lees het op onze website! #wildpark #jongerentheater #geld #bezit ...

12 0

@de_hermannen vanuit Stadstheater de Bond, met een belangrijke boodschap! Hun nieuwe voorstelling `Herman, we have een probleem` past namelijk perfect bij het kinderboekenweekthema van 2024: Lekker eigenwijs. David en Jantijn leggen ons dan ook graag persoonlijk uit waarom! Dus, trek je stoute schoenen aan en boek `Herman, we have een probleem` voor de Kinderboekenweek. Er zijn nog een paar gaatjes vrij! 🧑‍🚀🚀 #lekkereigenwijs #kinderboekenweek #stouteschoenen ...

2 0

Kunnen de kinderen hun vooroordelen loslaten en deze Wolf zien voor wie hij is? Mark van Vliet brengt Prokofiev`s melodieën tot leven in `Peter zonder wolf`.
In ons interview met Mark vertelt hij over zijn inspiraties, de ontwikkeling van zijn voorstellingen en hoe hij met zijn passie voor klassieke muziek de verbeelding van kinderen weet te prikkelen. Van zijn jeugd in een muzikale familie tot zijn nieuwste productie vol avontuur en hilarische typetjes! Lees het op onze website! #peterzonderwolf #jeugdtheater #prokofiev #klassiekemuziek
...

5 0

Ontmoeting tussen realiteit en verbeelding 🎭 Duik in het avontuur van `De monteur en het meisje`, een voorstelling van @wildparkzone waarin een eenvoudige Peugeot 205 de ster van het decor is🚗 Deze zomer voor het laatst te boeken! #Wildpark #LukaKooijmans #DeMonteurEnHetMeisje ...

6 0