Plan D- maakt impact met actueel thema & inclusiviteit

Een interview met Andreas Denk over de indrukwekkende voorstelling ‘Zwerfhonden’.

Deze week is het de tijd van de Nationale Herdenking en Bevrijding. Deze periode van herdenken brengt niet alleen de herinneringen aan oorlog en vrijheid naar voren, maar ook de actuele kwesties rondom de conflicten in Gaza en Oekraïne. Dit reflecteert ook in de programmering, waar we een groeiende behoefte zien aan voorstellingen die deze onderwerpen vanuit een nieuw perspectief belichten. Met de scherpte van de actualiteit waarin deze oorlogen momenteel de wereld beroeren, staat Plan D- op met een krachtige boodschap van reflectie en hoop. Een voorstelling waarin maatschappelijke thema’s als machtsmisbruik, onderdrukking en de zoektocht naar vrijheid en identiteit centraal staan.

Zwerfhonden is naast een prachtige voorstelling ook een uitnodiging tot dialoog en reflectie. Juist met kinderen is het belangrijk om in gesprek te kunnen gaan over deze thema’s. Wat de voorstelling nog unieker maakt in het veld is dat het vertrekt vanuit toegankelijkheid, waarbij de voorstelling ook geschikt is voor mensen met een visuele of gehoor beperking.

In het gesprek met Andreas Denk, choreograaf en artistiek leider van Plan D-, verkennen we hoe deze voorstelling raakt aan de huidige gebeurtenissen en de noodzaak om jonge geesten te betrekken bij het begrijpen van complexe wereldwijde vraagstukken. Lees verder om te ontdekken hoe Andreas Denk en zijn team via “Zwerfhonden” een brug slaan tussen de realiteit van vandaag en de verbeeldingskracht van het theater. Met de hoop om de volgende generatie te inspireren tot actie en begrip.

De speelperiode van Zwerfhonden uitgebreid met een periode van maart tot mei 2025.

Hoe is je loopbaan in het theater begonnen en hoe heeft het zich ontwikkeld tot je nieuwe voorstelling?

“Mijn theaterloopbaan begon met T’ai Chi en dans improvisatie in een jeugdcentrum. Later besloot ik mijn hobby om te zetten in werk en volgde ik een opleiding tot dansdocent, gevolgd door een bachelor in dans aan de Rotterdamse dansacademie (nu Codarts). Na jaren van dansen heb ik samen met vrienden het “Hans Hof Ensemble” opgericht, waarmee we op ongebruikelijke locaties dansten met gevonden voorwerpen.

Uiteindelijk heb ik mijn eigen dansensemble, Plan d-, opgericht, waarbij maatschappelijke thema’s en mijn missie om kinderen zelfredzaam te maken centraal staan. Om ze een duwtje te geven om te spelen en de dingen van het leven ook op een andere manier te bekijken, ondersteboven.

De ‘d-’ staat voor dans,  dynamisch en divers. Ook heeft de d- een gedachte streep in het logo wat weer aan mijn achternaam refereert ‘Denk’ Nu nog dans ik graag met gebruiksvoorwerpen die ik op een oneigenlijk manier inzet om tot onverwachte vaak komisch ontroerende choreografieën te komen. Onlangs hebben we “Zwerfhonden” gemaakt, een dansopera die het verhaal vertelt van een hond die een tsaar bijt en de gevolgen daarvan.”

Waar kwam de inspiratie voor je nieuwe voorstelling vandaan? 

“Onze vaste componist, Wiebe Gotink, bracht het verhaal van Toon Tellegen’s ‘De hond die de tsaar in zijn been beet’ ter sprake. Hij had dit verhaal voorgelezen op de school van zijn kinderen en de kinderen hingen aan zijn lippen. Het idee liet hem niet los en hij wilde er een dansopera van maken, waarvoor hij mij vroeg om samen te werken. Ik was geïntrigeerd door de thematiek van macht en hoe kinderen hiermee omgaan in hun dagelijks leven.

Dit is een actueel onderwerp waar kinderen mee te maken krijgen, zoals het omgaan met dominante klasgenoten en het behouden van hun eigen mening zonder de norm te volgen. Hoe is dat überhaupt om ergens nee op te zeggen als je het niet mee eens bent en wat doe je dan eigenlijk. Ga je bijten, wegrennen of naar de juf of meester?

Deze thema’s resoneerden sterk bij mij, vooral in deze tijd van oorlog en geweld die dagelijks op het jeugdjournaal te zien zijn. Het komt dichterbij. Ik ben blij dat we Zwerfhonden hebben gemaakt, want dat schuurt een beetje. Het is ongemakkelijk, net als de oorlog en het geweld om ons heen. Laten we elkaar omarmen, maar dat is nog niet zo makkelijk.”

Hoe integreert deze voorstelling zich in je eerdere werk en welke vernieuwingen brengt het met zich mee?

“Zwerfhonden markeert een nieuwe stap naar inclusiviteit in mijn werk. Acteur Ali is doof en praat in Nederlandse gebarentaal. Actrice Marloes maakt gebruik van een rolstoel. Zwerfhonden is toegankelijk ontworpen voor dove en blinde mensen. We hebben een schrijftolk, een toegankelijk voorprogramma en zintuiglijke belevingen in de voorstelling geïntegreerd. Dit is echt nieuw voor mij. Ook het plan om 50% te gaan zingen is nieuw. We hebben dansers gezocht die ook goed konden zingen.

Ondanks deze vernieuwingen blijf ik trouw aan mijn artistieke visie waarin maatschappelijk relevante thema’s centraal staan. Zwerfhonden sluit naadloos aan bij dit streven, met een reflectie op het leven dat niet altijd gemakkelijk is. Maar ik ben van mening dat juist ook deze kleur in jeugddanstheater te zien moet zijn. Daarom heb ik het gemaakt. ”

Hoe verliep de samenwerking met de andere teamleden? Heb je eerder met hen samengewerkt?  

“In Zwerfhonden was ik al bekend met de meeste teamleden, wat vertrouwdheid gaf. Het was echter vernieuwend om voor het eerst samen te werken met lichtontwerper Erik van Raalte en geluidstechnicus Guido Beeldstroo. Deze nieuwe samenwerking bracht frisse impulsen en inspiratie met zich mee.”

Waar liep je tegenaan bij het maken van deze voorstelling? 

“Het produceren en repeteren van ‘Zwerfhonden’ bracht verschillende uitdagingen met zich mee. Het vinden van de juiste balans tussen live video, dans, zang en gebarentaal was complex. Tijdens te repetities was er een andere dynamiek door het bijzijn van soms wel twee tolken. Dat was even wennen voor de groep maar daarna heel gewoon.

Ook was het voor mij, als choreograaf, een nieuwe ervaring om samen te werken met een actrice, Marloes, die gewend was aan het werken met scripts. Het integreren van zang en dans als gelijkwaardige partners vereiste flexibiliteit en concentratie van iedereen tijdens repetities. Daarnaast voegde het toevoegen van een koor als versterking van sommige zangpartijen een extra laag aan de productie toe, wat veel inspanning vereiste maar een waardevolle toevoeging bleek te zijn.”

Waar ben je trots op? Wat is er ontzettend goed gelukt en waar word je helemaal blij van? 

“Ik ben enorm blij dat de voorstelling een diepe indruk heeft achtergelaten bij het publiek en dat ze herhaaldelijk zeiden: “Zoiets hebben we nog nooit gezien.” Het heeft niet alleen maatschappelijke relevantie, maar het maakt ook impact.

Daarnaast ben ik trots op het feit dat we inclusie naar een hoger niveau hebben getild. Het is geweldig om te zien dat zowel de actrice in een rolstoel als de dove acteur na verloop van tijd niet meer opvallen. Ze spelen met volle kracht en schoonheid. ‘Zwerfhonden’ is een pioniersproject in het maken van theater waar zowel dove en slechthorende als blinde en slechtziende mensen zich welkom voelen, iets wat nog niet eerder op deze manier is gedaan.”

Kun je wat vertellen over het decor en de technische aspecten van de voorstelling?

“Ik ontwerp en bouw meestal zelf het decor of werk samen met decorbouwers. Voor ‘Zwerfhonden’ creëerden we een marmerpaleis van witte schuimblokken, veelzijdig inzetbaar als muren, koffers of obstakels. Ook gebruikten we een groot zijden doek dat over het publiek werd getrokken. Aan de ene kant is het een deken van mijn macht (als Tsaar) die ik over de mensen heen leg, aan de andere kant ook een sensuele en spannende ervaring van gemeenschap onder het doek.

We streven naar duurzaamheid door hergebruik van materialen, zoals het doek dat al in twee andere voorstellingen diende. Het werken met schuimblokken was een uitdaging vanwege de bewerkelijkheid, maar de moeite waard. We integreerden ook video, met projecties voor taalondersteuning en een creatieve podcast voor blinde en slechtziende mensen.”

Kun je wat zeggen over interactie met de kinderen die je voorstelling bekijken?

“Zwerfhonden heeft een interactief voorprogramma. Hierin zijn de kinderen uitgenodigd om alvast een kijkje te nemen in de wereld van de Tsaar en de stad Tver waar het verhaal zich afspeelt. We hebben een slager, een politiebureau een bibliotheek en nog meer. Allemaal verbonden met een sensueel voel pad waar je over heen moet lopen.  In Tver lopen de bewoners namelijk zonder schoenen. Later in de zaal dansen de dansers ook tussen de kinderen in en zij worden betrokken bij het spel.”

Wat wil je dat kinderen/jongeren meenemen uit deze voorstelling? Wanneer is je werk geslaagd?

“Ik ben blij als de voorstelling reacties van blijdschap en betrokkenheid oproept bij het publiek. Het verhaal toont hoe een hond de tsaar in zijn been bijt. Een vorm van burgerlijke ongehoorzaamheid tegen een gemene en narcistische leider. Ik vind het waardevol als dit de kinderen aan het denken zet over hun eigen reacties in vergelijkbare situaties. Ook hoop ik dat ze reflecteren op thema’s als onrechtvaardigheid. Ondanks soms confronterende momenten, brengt de voorstelling hoop over, bijvoorbeeld wanneer een van de honden aan het einde een nieuwe toekomst tegemoet gaat.”

Lees meer over Plan D- en bekijk hun speellijst.

@wildparkzone wil bijdragen aan een generatie die een flinke dosis zelfvertrouwen en een nieuwsgierige blik op de wereld heeft. Omdat de jeugd al heel jong moet voorsorteren op de toekomst, vindt Wildpark het belangrijk om hun vrijheid te borgen. Vrijheid om vragen te stellen en om het overal over te kunnen hebben. In de voorstelling `WIJ VINDEN DAT HET TIJD WORDT VOOR IETS LIEFS (15+)` proberen vier jonge mensen de regels te herschrijven van hun generatie.💥 Een felle en kleurrijke explosie van actuele frustraties van vier jongeren die aan de vooravond staan van hun leven. #tijdvoorietsliefs #frustratietheater #toekomst ...

2 0

Wat inspireert jou tot het maken van een liedje? Vroegen wij @jeroenschippermuziek in het kader van zijn nieuwe album Badderzee! "Inspiratie blijft gelukkig een mysterieus iets. Maar ik word vaak getriggerd door de klank van een bepaald woord of een bepaalde zin. Zo is Kaaskasteel ontstaan bijvoorbeeld. Of ik vind een onderwerp waar nog geen (goede) liedjes over bestaan, zoals bij Zeemeerman." 🧀🧜‍♂️Welk nummer uit Badderzee vind jij het leukst?! #badderzee #zeemanshits #badderpunk #muziekvoorkids ...

5 0

Wat "KOLÓ" zo bijzonder maakt, is niet alleen de muziek, maar ook het interactieve karakter van de voorstelling. Roël deelt zijn visie over hoe het jeugdtheater kan dienen als een ruimte voor gemeenschapsvorming en hoe de keuze van instrumenten, zoals de levendige boomwhackers, bijdraagt aan het versterken van het gevoel van samenhorigheid. Door de kinderen actief te betrekken bij het creëren van muziek en het stimuleren van hun deelname, wil @drumdrumdrum.nl laten zien dat iedereen een belangrijke rol heeft in het creëren van harmonie en kleur in de wereld. 💛💙🧡#jeugdtheater #boomwhackers #kleur ...

3 0

Andreas Denk van @plan_d.andreasdenk vertelt over zijn rol in de voorstelling `Zwerfhonden`. Ook laat hij zien wat zijn naam is in gebarentaal! 👌🧏 Zwerfhonden is een spannende, muzikale dansvoorstelling met interactief voorprogramma, waarbij toegankelijkheid volledig is geïntegreerd in de voorstelling. #zwerfhonden #dictator #inclusieftheater ...

1 0

Wij vroegen onze nieuwe gezelschappen wat hun gezelschap nou echt uniek maakt in het jeugdtheaterveld! ✨ @tgdwaalgast vertelt: "DWAALGAST maakt beeldend, tekstloos jeugdtheater vol humor, ontroering en met een maatschappelijke relevantie. Deze fysieke, cabareteske en woordeloze signatuur geeft DWAALGAST een uitzonderlijke positie in het jeugdtheaterveld. DWAALGAST vertelt een verhaal in beeldtaal en klank. Iedereen kan de voorstelling volgen en begrijpen, of kinderen de Nederlandse taal nu beheersen of (nog) niet. Door te werken met diverse vakbekwame gasten (makers van o.a. Vis à Vis en Jacop Ahlbom Company), maakt DWAALGAST kwalitatief hoogwaardige jeugdtheaterproducties vol humor, beeld en zeggingskracht." 👈😁 Lees meer over TG DWAALGAST op onze website! Foto: presentatiedag Buro Bannink @jeudgtheaterhofplein, door @FroukjeKlop #jeugdtheater @cultuureducatie ...

8 0

Badderzee wordt natuurlijk ook weer vertaald naar een sprankelend jeugdconcert! Hier op de foto met de hele Boegiemanband! We vroegen @jeroenschippermuziek, wat kan men dan verwachten? Zitten er specifieke thema`s in en wat maakt het een Jeroen Schipper concert? "Ik kijk er erg naar uit om deze liedjes live te brengen! Waar ik eigenlijk niet zonder kan op het podium is de interactie met de kinderen. Ik wil ze zoals gezegd `aan` zetten. Dus ook met deze nieuwe liedjes ga ik weer op zoek naar manieren om die verbinding in het theater te maken. Maar ik kom er niet meer onder uit inmiddels om Banaan over te slaan, dus die komt zeker ook langs." Aldus Jeroen Schipper 🍌🎶#badderzee #jeugdconcert #schipperopzee #muzikaleinteractie ...

3 0

Lieve moeders ❤️ Vandaag staan jullie in het zonnetje, want het is moederdag! 🌷 Bedankt voor jullie onvoorwaardelijke liefde, steun en inspiratie. Bedankt voor de talloze keren dat jullie ons meegenomen hebben naar het theater, waar we herinneringen hebben gemaakt die ons leven lang meegaan. Jullie hebben ons de magie van het podium laten ervaren, waar alles mogelijk is en verhalen tot leven komen. Deze ervaringen hebben ons gevormd en inspireren ons nog steeds om ons vol passie in te zetten voor theater. Dus, dank aan alle moeders in het speciaal en aan alle theaterliefhebbers die deze passie met ons delen! 🎭 #moederdag #dankbaar #toekomstvantheater ...

10 0

Met zijn nieuwe album richt @jasperzelf zich op een nieuwe doelgroep: tienplussers! 🎶 Wat maakt Jasper`s muziek zo bijzonder voor deze leeftijdsgroep? Jasper legt uit: "Ik wil liedjes schrijven die écht bij de doelgroep passen, dus ik ging in gesprek met de leerlingen." Door te luisteren naar hun verhalen en ervaringen, kan hij liedjes creëren die resoneren met de harten van tienplussers. Lees de rest van het interview met Jasper op onze website én beluister zijn nieuwe album `Laat me met rust` op Spotify! #JasperSmit #nieuwalbum #tienplussers #LaatMeMetRust #kleinkunst ...

3 0

Pinokkio is misschien wel een van de meest eigenwijze personages uit de literatuur! Zijn nieuwsgierigheid en verlangen naar avontuur zorgen er keer op keer voor dat hij in de problemen belandt. Hij luistert niet altijd naar goede raad, zoals die van zijn vader Geppetto of de Blauwe Fee. In plaats daarvan volgt hij zijn eigen weg, soms tegen beter weten in. Maar juist die eigenwijsheid maakt hem zo menselijk en boeiend! Boek `Pinokkio`, de eigenzinnige bewerking van het klassieke verhaal, van @gesnedenkoek bij jou op school of in het theater tijdens de Kinderboekenweek 2024! 🎩🎉 #Pinokkio #Eigenwijs #Kinderboekenweek2024 ...

5 0

Ze stonden al op Lowlands en tourden de hele wereld rond. The Smartphone Orchestra maakt innovatieve voorstellingen met technologie en… met het publiek. 🤩 Ze spelen veel voor volwassenen, maar een van hun voorstellingen is ook voor een jonger publiek beschikbaar. Meedoen met The Social Sorting Experience is echte een belevenis! We spreken Steye Hallema, creative director bij @smartphoneorchestra, over wie ze zijn, wat ze nu eigenlijk doen en waarom. Lees het interview op onze website! #socialsorting #algoritmes #innovatieftheater ...

3 0

Een aanrader voor de Kinderboekenweek! 📚🤩 Meneertje beweegt zich altijd netjes binnen de lijntjes. Dag in, dag uit. Altijd braaf en serieus, loopt hij over hetzelfde pad. Totdat...! `Wirrewar` (2+) gaat over hoe het is om eigenwijs te durven zijn en buiten de lijntjes te kijken. Een grappige mimevoorstelling van @efremsteinspeelt met minimale middelen en met grootse fantasie speciaal voor peuters en kleuters! #kinderboekenweek #meneertjeeigenwijs #buitendelijntjes #kinderboekenweek2024 #wirrewar ...

6 0

Vandaag herdenken we samen🕯️ Op deze dag is het belangrijk om stil te staan bij zowel het verleden als de oorlogen die zich in de huidige tijd afspelen. `Zwerfhonden` van @plan_d.andreasdenk is niet alleen een prachtige en indrukwekkende voorstelling, maar ook een uitnodiging tot dialoog en reflectie. Vooral met kinderen is het belangrijk om ook over deze thema`s te praten, zoals machtsmisbruik, onderdrukking en de zoektocht naar vrijheid. Laten we vandaag samen stilstaan bij ons verleden en onze hoop delen voor een vreedzame toekomst. #NationaleDodenHerdenking #Zwerfhonden #Reflectie #Hoop ...

7 0

"Ik speel het liefst buiten speel met live muziek en filosofische thema`s die we mengen met een hoop humor en fantasie. We willen moeilijke vraagstukken heel concreet maken, zonder te pretenderen dat we weten hoe het zit." Aldus Luka Kooijmans, maker van `Monteur en het meisje` en onderdeel van Theatergroep @wildparkzone. 🚗Monteur en het meisje is een roadtrip voor gelukszoekers! Misschien wel dit voorjaar bij jullie op het schoolplein? #geluk #identiteit #buitentheater ...

2 0

"Wat is er nu herkenbaarder voor een tweejarige dan vallen? Peutertheatermaker Efrem Stein heeft er in Discodip de rode draad van gemaakt." Rosalie Fleuren, van de @theaterkrant.nl, schreef een hele positieve recensie over de nieuwste voorstelling van @efremstein `DISCODIP`! 🪩 #recensie #peuterdisco #theaterkrant #vallenenopstaan #boekhembijons ...

9 1

Wij waren vandaag bij `Hap uit je bed`! Wat heerlijk was het om te zien hoe kinderen en ouders opgingen in deze energieke en humoristische voorstelling van @bramvanbeusekom ! Bedankt @theaterzuidplein #meivakantie #slapstick #wezijnnoglangnietmoe ...

10 1

Deze week is het de tijd van de Nationale Herdenking en Bevrijdingdag. Deze periode van herdenken brengt niet alleen de herinneringen aan oorlog en vrijheid naar voren, maar ook de actuele kwesties rondom de conflicten in Gaza en Oekraïne. Met de scherpte van de actualiteit waarin deze oorlogen momenteel de wereld beroeren, staat @plan_d.andreasdenk op met een krachtige boodschap van reflectie en hoop. Een voorstelling waarin maatschappelijke thema`s als machtsmisbruik, onderdrukking en de zoektocht naar vrijheid en identiteit centraal staan. Lees het interview met artistiek leider en choreograaf Andreas Denk, waarin hij vertelt wat de voorstelling `Zwerfhonden` zo bijzonder maakt! 🐕 #nationaleherdenking #macht #dansopera #jeugddanstheater ...

4 0

Hoera! 🎉 Het is vandaag Koningsdag! 👑 En terwijl onze Koning zijn verjaardag dit jaar weer groots viert, zet verwende prinses Rosa de boel op stelten in het Paleis. Voor haar trouwe lakei Buffie betekent dat weer een dag vol eigenwijze streken.

Buffie, de toegewijde lakei van prinses Rosa, staat altijd paraat om aan haar wensen te voldoen. Elke dag bakt hij taart voor haar, ruimt hij haar troep op en maakt hij haar bed op. Hij moet altijd lief zijn voor de verwende Rosa, zelfs als ze hem tot het uiterste drijft.

Maar soms, heel soms, fantaseert Buffie er stiekem over om haar in een grote taart te stoppen en haar een lesje te leren. 🤔🎂 Maar natuurlijk doet hij dat niet... toch? 😉 #Koningsdag #VerwendePrinses #LakeiBuffie #OndeugendePlannen
...

8 0

"Jongeren zijn fascinerend. Hun tegenstrijdigheden, hun levendige reacties, hun kwetsbaarheid in discussies, hun overtuigingen. Of ze nu progressief of conservatief zijn, en zelfs hun onverschillige houding op straat - dit alles maakt hen tot de meest pure vorm van menselijkheid. Als maker wil ik bovenop deze dynamiek zitten. Het is uitdagend en spannend omdat alles in beweging is, en ik wil die beweging vastleggen en laten zien in al zijn grilligheid." Lees het inspirerende interview met Lenneke Maas, maker van `Wij vinden dat het tijd wordt voor iets liefs` op onze website! 💛 #wildpark #jongerentheater #interviewmetdemaker #frustratietheater ...

5 0

Stel je voor: een hele dag vol theater- en dansworkshops, creatief knutselen en samen een onvergetelijke voorstelling opvoeren! Dat kan met onze dagprojecten voor scholen. 🎭🌟 Bezoek onze website voor alle mogelijkheden! #cultuureducatie #CultuurOpSchool #SamenCreëren ...

6 0