Wat betekent het om verwend te zijn?

Theater Popidou maakt poppentheater met lef: De Verwende Prinses!

Popidou’s voorstellingen zijn groot, cartoonesk en ontregelend, vol absurditeit en muzikale elementen. Ze creëren een unieke, verwonderlijke wereld waarin saaiheid geen plaats heeft. In dit interview verkennen we de boeiende wereld van Theater Popidou met Evert Josemanders, artistiek leider binnen dit opkomende poppentheatercollectief.

Theater Popidou zet zich in voor de emancipatie van poppentheater binnen het Nederlandse theaterlandschap. Met nieuwe, hartverwarmende verhalen en innovatieve vormgevingen brengt Popidou levendige, tegendraadse voorstellingen die zowel jong als oud aanspreken.

Hun nieuwste voorstelling heet ‘De Verwende Prinses’ en is gebaseerd op het gelijknamige boek. Evert neemt ons mee in zijn creatieve proces, zijn inspiratiebronnen en hoe Theater Popidou zich inzet om het poppentheaterlandschap in Nederland te vernieuwen en te verrijken.

Kinderboekenweek tip! Het thema ‘lekker eigenwijs’ is op het lijf geschreven van Theater Popidou. Eigenwijze makers met een voorstelling over een hele eigenwijze prinses!

Kun je wat vertellen over jezelf, Theater Popidou en jullie nieuwe voorstelling? 

“Ik ben Evert Josemanders. Op mijn 10de ruilde ik mijn liefde voor André van Duin in voor Monty Python, en sinds die tijd ben ik verknocht aan het absurdisme. Met het maken van theatervoorstellingen heb ik een medium gevonden waarin ik deze overtuiging kwijt kan. Sinds de lockdown bestaat Theater Popidou en wij maken anarchistisch, absurd en ontregelend theater voor kinderen. Het wordt wel omschreven als een combinatie van Tim Burton, Roald Dahl en Theo en Thea.

Momenteel hebben we twee lopende voorstellingen:

LANGE TANDEN – over Stompie die gepest wordt vanwege zijn korte tanden. Hij vertrekt naar de tandentovenaar, maar die blijkt niet te bestaan.

DE VERWENDE PRINSES – over de onuitstaanbare Rosa en haar onderdanige lakei Buffie.”

Waar kwam de inspiratie voor De Verwende Prinses vandaan? Welke thema’s werk je graag mee en waarom raakt dit je nu?

“Wat gebeurt er met je als je dag in dag uit met een ultra verwend kind opgescheept zit? Groot spel, repetitieve fragmenten, plotwendingen, vervreemdende muziek. Het vrijvechten van de gevestigde orde, de absurde held uithangen, vraagtekens achterlaten. Dit zijn thema’s die me raken omdat ze voor mij heel dichtbij het leven staan. Mensen die tevergeefs naar zingeving zoeken in een wereld zonder betekenis.

Ik ben van ’74 en overladen met absurde gekkigheid. Rembo en Rembo, creatief met kurk, maar ook Monty Python, Frank Zappa, Jiskefet, Bottom en Ren & Stimpy. Allemaal gek, meestal lelijk, over the top maar buitengewoon grappig en buiten zinnen. Alles werd ontkracht. Geen moraal of clou. Ik wil kinderen deze gekte, chaos en vrijheid van die tijd weer laten voelen. En hoe kan dat beter dan met een strontverwende prinses en een onderdanige lakei?”

Hoe past deze voorstelling in je andere werk? Wat is er nieuw, hoe zet het thema’s of ideeën voort?

“Lange Tanden gaat over buitensluiting door uiterlijk, De Verwende Prinses over buitensluiting door gedrag. Het leven mag dan in essentie geen betekenis hebben, maar het is nog altijd leuker samen dan alleen. Te lang alleen, daar word je raar van. Je hebt ook geen tegenspraak. Omgaan met buitensluiting en de angst om buitengesloten te worden vind ik daarom een belangrijk thema dat terug zal blijven komen, evenals de ontheemde moeflon.”

Maak je de voorstellingen alleen?

“Ik haat ‘altijd helemaal alleen werken’ en doe dat daarom ook zo min mogelijk. Soms moet het vanwege geldgebrek. Vooral de opzetjes doe ik meestal alleen – opzetje script, opzetje muziek, opzetje karakters. Daarna ga ik met de inhoudsdeskundigen koffie drinken. Op het moment dat de hele mikmak mij begint te dienen van repliek, leeft alles op. Dan krijg je al die onverwachte cadeautjes. Technici zijn tovenaars, scriptschrijvers scheppers en acteurs komen met de ziel. Het publiek is tot slot het grootste cadeau.”

Hoe lang werken jullie al samen? Hoe was dat voor deze voorstelling en waar zie je de sterke punten van deze mensen in terug?

“We werken nog maar 1,5 jaar samen en ik mag het vliegend spaghetti monster op mijn blote knieën danken dat het zo’n sublieme match is. De acteurs brengen het materiaal van co-writers Don Duyns en Karen van Holst Pellekaan naar een next level. Karakters met een tic, onderhuidse dreiging, spelen op de grens en soms eroverheen. Die grens zoeken we bij de kinderen ook op. Zo spelen we dezelfde voorstelling met een compleet andere vibe voor 4-jarigen dan voor groep 8. Dat is een heel sterk punt. Ons gezelschap laat hun tanden zien als dat nodig is en dat geeft vertrouwen.”

Met wat voor mensen werk je graag samen?

“Acteurs met een hoog Rick Mayall-gehalte, die wil ik graag aan boord. Mijn acteurs houden ervan om lelijk te spelen. Geen ijdelheid. Daarom kan ik ook niets met die-hard jonge, mooie musicalacteurs. Veel te ijdel. Dan krijg je ego-discussies en daar heb ik geen trek in. Ik wil ook ooit nog met bejaarden gaan werken, fruitige bejaarden met een forse persoonlijkheidsstoornis, hahaha. Niet te lang mee wachten, ik ben immers zelf al bijna 50.”

Waar liep je tegenaan bij het maken van deze voorstelling? Wat was een uitdaging, zoeken, onverwacht?

“Heb je even? Steenkoude repetitieruimte, 1000 onvolledige props die nog niet werkten, poppen met een eigen leven, rollende decorstukken die met geen mogelijkheid rolden, een rammelend einde, geen geld voor eiersalade, veel te veel nietszeggende tekst en te listige danspasjes. Gelukkig hebben de acteurs zich er tijdens de presentatie perfect doorheen weten te faken. Topcast.”

Waar ben je trots op? Wat is er ontzettend goed gelukt en waar word je helemaal blij van?

“Ik vind ‘trots’ een jeukwoord. Dat zeg je als ouder tegen je kinderen om te voorkomen dat ze zich waardeloos gaan voelen. Pappa is trots op je. Voor mij is het een noodzakelijke vorm om mezelf te uiten. Dat geeft voldoening. In mijn leven lukken dingen nooit ‘ontzettend goed’, ik mag blij zijn als we een beetje fatsoenlijk de eindstreep halen. En dat is ook prima. Perfectionisme is dodelijk voor je productie. Het slaat eigenlijk ook nergens op. Een mooie boom is ook niet ontzettend goed gelukt. Dat is gewoon een boom. Wel te gek trouwens, bomen. Om over de bergen nog maar te zwijgen.

Ik word blij op het moment dat ik met acteurs ga werken. Daarvoor is het puur lijden. Ik lach me gek tijdens het regieproces. De oprechte lach heb ik erg hoog in het vaandel staan en is vaak leidend voor welke kant we op gaan. Als ik eenmaal snoeihard moet lachen om een fragment of actie, dan blijft dat ook altijd zo. Hoe pijnlijker, hoe harder ik moet lachen. Stoute jongen.”

Kun je wat vertellen over de technische aspecten van de voorstelling?

“Techniek is voor mij een draak. Het kan alles vernietigen. Dingen breken op de gekste momenten af, liedjes starten niet op, lampen verkeerd gepatcht, opladers vergeten, headsets van chocola. 100.000.000.000 x gaat het goed tijdens de repetitie – als er niemand kijkt – en bij het eerste optreden breekt ALTIJD de pleuris uit. Totaal onvoorspelbaar, dus ook niet te voorkomen. Het is ook meteen zo laf als je beamerprojectie niet opstart terwijl je hem als protagonist van je 3 uur durende voorstelling hebt gebombardeerd. En dat moet je dan koortsachtig vol gaan praten. Daarom heb ik trouwens nog nooit met een beamer durven werken. Ondingen. Mijn poppen zijn echt idiotproof gebouwd, maar ook daar gebeuren regelmatig bovennatuurlijke dingen mee. Ik wacht op de dag dat er een oog uitrolt tijdens de belangrijkste scène.”

Kun je wat vertellen over de interactie met de kinderen die je voorstelling bekijken? Op wat voor dynamiek met hen hoop je?

“We willen kinderen en ouders echt van muziek laten genieten! Muziek kan je zoveel brengen en maakt emoties los. Daarbij hoef je niet stil te zitten en te luisteren. Bij populaire muziek is dat hetzelfde als bij klassieke muziek. Daar kan je ook heerlijk op spelen en dansen. En bij onze concerten mag dat dus helemaal! Het is fijn om te horen dat kinderen helemaal opgaan in de muziek. Als alles op zijn plek is gevallen is dat voor ons genieten! We hebben niet zomaar muziek gekozen, alleen muziek die we zelf ook wel honderden keren kunnen spelen. Zo kunnen we het elke keer weer met even veel passie brengen. Doordat onze muziek ook op Spotify en Youtube e.d. staat horen we regelmatig dat kinderen dagelijks onze muziek luisteren. Dat is toch het grootste compliment dat je kunt krijgen?”

Wat wil je dat kinderen/jongeren meenemen uit deze voorstelling? Wanneer is je werk geslaagd?

“Laat kinderen houden van het theater. Het moet een plek zijn waar spanning, energie, gekte en magie is. Een onwerkelijke plek waar je je soms best wat onveilig mag voelen omdat er uiteindelijk toch niets gebeurt. En waar je zo af en toe ook de longen uit je lijf schreeuwt. Niet alleen, maar samen. Geen pratende hoofden met moeilijke moralen in lange dialogen waarbij de opborrelende onrust van het gezonde kind in bedwang gehouden moet worden. Zonde van ieders tijd. Geen zwijgplicht maar ontlading. Laat de voorstelling de kinderen meenemen naar een plek waar ze nog niet eerder zijn geweest. Geef de ruimte om ook collectief los te gaan. De power om in het theater met 300 kinderen uit volle borst te mogen roepen wat je ervaart. Hoe absurd is dat? Wij van Popidou zijn hiervoor niet bang. Wij vrezen niet. Sterker nog – alleen als dit gebeurt, is ons werk geslaagd.”

Lees meer over Theater Popidou en bekijk hun speellijst.

Ze zijn lekker brutaal en voor de duvel niet bang! De acteurs uit de nieuwe voorstelling `Ik heb ik heb wat jij niet hebt` van Lenneke Maas, Wildpark. "In dit project werk ik samen met Tegest Pecht Guido (performer/ danseres) en Woody Veneman (muzikant). Ik heb met allebei in eerdere voorstellingen samengewerkt, maar zij hebben samen nog niet op de vloer gestaan. Voor mij is het belangrijk dat ik de mensen met wie ik werk goed vind en dat we dezelfde taal spreken. Dat ze talent hebben en een bijzondere persoonlijkheid. Deze twee performers hebben dat voor mij en ze inspireren mij ook als maker. Ze zijn lekker brutaal en voor de duvel niet bang." #nieuwevoorstelling #acteurs #inspiratie #jongerentheater ...

6 0

"Data kan jou manipuleren. We hebben die telefoon, die voelt lekker slick, je glijdt er zo in, maar je hebt helemaal niet door hoe het gebruik daarvan jou beïnvloedt. Ik heb een dochter van zestien en voor haar is die telefoon alles. Dankzij haar besefte ik: dit is een verhaal dat jongeren moeten horen." We spraken Steye Hallema, creative director bij @smartphoneorchestra, over hun succesvoorstelling `The social sorting experience` (14+). Deze interactieve ervaring verpakt een lastig te vertellen, maar urgent verhaal is een spectaculaire beleving die aansluit bij de taal en belevingswereld van jongeren. Lees het interview met Steye op onze website! 🤓 #bigdata #algoritmes #socialsorting ...

2 1

Teun en Bo wonen in een dorp waar het strikt verboden is om te lachen. Maar wat gebeurt er als een van de twee tóch moet lachen? Durven ze de stoute schoenen aan te trekken en hun angst los te laten? `Lach niet` is een voorstelling van #tgkoekenui over lef, vriendschap en angst. Een eigenwijze voorstelling perfect voor de Kinderboekenweek én voor op school! 📚#lachniet #kinderboekenweek #angstoverwinnen ...

4 0

De `d-` staat voor dans, dynamisch en divers. Ook heeft de d- een gedachte streep in het logo. Die D refereert naar `Denk`, de achternaam van choreograaf en artistiek leider van dansgezelschap Plan D-: Andreas Denk. Maatschappelijke thema`s en de missie van om kinderen zelfredzaam te maken staan in zijn gezelschap centraal. @plan_d.andreasdenk wil kinderen en jongeren een duwtje geven om te spelen en de dingen van het leven ook op een andere manier te bekijken, ondersteboven. 🤸#denk #dans #dynamisch #divers #spelen #ondersteboven #zelfredzaamheid ...

3 0

"De noodzaak van Barry om een nieuw perspectief te brengen naar kinderen is aanstekelijk. Hij heeft zijn sporen als speler al verdient en zijn kindse enthousiasme om nu aan de slag te gaan als maker belooft veel goeds! Zijn fysieke energetische speelstijl heeft vaak een dansante sfeer waarbij je bijna zou vergeten hoe goed de dialogen en teksten geschreven zijn. In 40 rovers gaat hij werken met twee jonge performers die eigenheid naar de vloer mogen brengen. Ik ben heel nieuwsgierig naar 40 rovers het totaal van een bekend sprookje, in maatschappelijk context, met persoonlijke invalshoek, vanuit de vorm van een Griot onze kinderen gaat geven. Dat het vernieuwend en inspirerend is dat wat ik zeker!" - Aldus Karin 😀Houd onze website en socials in de gaten voor meer informatie over deze veelbelovende productie van TG Griot i.s.m. @onderhetburo! #wereldvertellers #tggriot #40rovers #onderhetburo #alibaba #hervertelling ...

3 0

"Wildpark streeft ernaar om over tien jaar een onmisbare speler in het theaterlandschap te zijn. We blijven vernieuwen en inspireren met gedurfde, grensverleggende voorstellingen," aldus Lenneke Maas. Met een visie voor de toekomst en een passie voor theater, is @wildparkzone vastbesloten om een blijvende impact te maken. Lees het hele interview met Lenneke, maker van `Wij vinden dat het tijd wordt voor iets liefs` (15+) op onze website. Sluit je aan bij onze artistieke reis en ontdek samen de toekomst van theater! 🎉 #ToekomstVanTheater #Wildpark2024 #TheaterInnovatie ...

3 0

Een muzikale ode aan de fantasie, voor iedereen vanaf vier jaar die zich weleens anders voelt. Ayla en Willemijn vormen een nieuw duo en maakten samen met Onder het Buro de voorstelling `Rare Snuitert`. 🐽Het duo streeft ernaar hun onbezonnen kinderlijke kant niet te verliezen en dit zie je terug in hun werk! Bekijk de trailer en kijk voor meer informatie op onze website! #raresnuitert #onderhetburo #jezelfzijn #jeugdtheater #musical ...

2 0

Mark van Vliet blaast met zijn unieke komische en fysieke stijl beroemde composities nieuw leven in. Verpakt in nieuwe herkenbare verhalen met kleurrijke en hilarische personages maakt hij kinderen en volwassenen enthousiast voor klassieke muziek en opera. Aankomend seizoen speelt hij twee nieuwe solovoorstellingen! Twee kleutervoorstellingen met als uitgangspunt klassieke muziek, maar toch beiden met een hele andere signatuur. #nieuwevoorstellingen #pluizenaar #peterzonderwolf #jeugdtheater #klassiekvoorkids ...

8 0

"Hij moet zijn eigen fouten maken." Gesneden Koek over de eigenwijze avonturen van Pinokkio! @gesneden.koek herschreef het eeuwen oude sprookje en in het kader van het Kinderboekenweekthema `lekker eigenwijs` vroegen wij hen: Is Pinokkio een eigenwijs karakter? David vertelt: "Pinokkio is in het begin van het verhaal enorm eigenwijs. Hij luistert niet naar zijn vader en komt daardoor in de problemen. Maar hij leert er wel van en komt erachter dat alleen maar voor jezelf kiezen ook niet de weg voor hem is. Als hij niet zo eigenwijs had geweest had hij dat ook nooit geweten denk ik. Hij moet zijn eigen fouten maken. Door een mix van eigenwijs te zijn en naar de raad van zijn vader te luisteren, wordt hij zichzelf in het verhaal." 😄#kinderboekenweek #lekkereigenwijs #foutenmaken #jeugdtheater #pinokkio ...

3 0

"Bij Wildpark staat de persoonlijkheid en eigenheid van onze spelers centraal. We geloven in nauwe samenwerking, waarbij spelers de vrijheid krijgen om hun unieke talenten te tonen," benadrukt Lenneke Maas. Maker van `Wij vinden dat het tijd wordt voor iets liefs` (15+). Door samen te werken met getalenteerde artiesten, creëert @wildparkzone voorstellingen die raken, inspireren en uitdagen. Ervaar het samenspel van creativiteit en authenticiteit! 🤝 #Samenwerking #Talentontwikkeling #TheaterMetImpact ...

8 0

Maak kennis met Ali!🧏 Ali speelt de rol van verslaggever in de voorstelling `Zwerfhonden` van @plan_d.andreasdenk. Ali is doof en vertelt in deze video over zijn rol als verslaggever en het maken van propaganda voor zijn werkgever, de machtige tsaar. Zwerfhonden is helemaal toegankelijk gemaakt voor dove en blinde mensen. Dove mensen zullen de gebarentaal van Ali op het podium dan ook perfect kunnen volgen! #propaganda #gebarentaal #toeghankelijktheater ...

1 0

Whoohoo!! Meerjarensubsidie ✨ Gefeliciteerd Jansen & de Boer, Oortwolk, Plan D- en Wildpark!
Een mijlpaal voor theatermakers, ook in het jeugdtheater. Na keihard werken, eindeloos plannen aanscherpen en nachten doorhalen met schrijven is het eindelijk zo ver: meerjarige subsidie! Dit betekent dat je niet voor slechts één project fondsen ontvangt, maar voor een reeks aan projecten over meerdere jaren waarmee je jouw ontwikkeling als maker doorzet. Dat geeft ook meer ruimte om tussen de projecten door te blijven ontwikkelen. Vier (!) van onze gezelschappen hebben het voor elkaar gebokst en krijgen voor de periode `25-`28 structurele projectsubsidie van het FPK. Wij zijn mega trots en blij en kijken uit naar alle prachtige plannen die door deze subsidies gerealiseerd kunnen worden!

#toekomst #feest #trots #meerjarensubsidie #fpk
...

26 1

☕Wat is het heerlijk om onder het genot van een bakkie koffie bij te praten met onze gezelschappen. Over jeudgtheater, ontwikkeling en natuurlijk gewoon het leven! Lotte @tgkoekenui kwam vorige week langs en wat zijn we trots om haar te mogen ondersteunen in haar creatieve reis. #bakkiebijbannink #fijnesamenwerking #ontwikkeling #trotsoponzemakers ...

24 1

Ze hebben een voorliefde voor absurde teksten, fysieke carpriolen, muzikale uitspattingen en vindingrijke decors: fantasie is de motor en humor is de brandstof. Ze maken graag theater dat een beetje buiten de lijntjes kleurt en af en toe ook de zaal in buitelt. En met hun ervaring in het onderwijs weten ze precies wat er speelt bij hun jonge publiek en dragen ze met hart en ziel bij aan een beter cultuurlandschap. We spraken David Meijer van @de_hermannen over hun nieuwste voorstelling: `Herman, we have een probleem`. Hij vertelt over hun inspiratie, motivaties en veel meer! Lees het in ons interview op de website #interview #inspiratie #jeugdtheater #buitendelijntjes ...

3 0

"Onze paden kruisten tijdens onze studie Muziektheater aan Codarts Rotterdam, waar we ontdekten dat we niet alleen een passie deelden voor musical, maar ook voor activisme, met name rond de klimaatcrisis." Aldus de Amazones. Dit was het begin van muziektheatercollectief de Amazones. 🎶

Hun vernieuwende klimaatmusical `WIE DE F*CK HEEFT DIT GEDAAN?! (14+)` was gemaakt voor volwassenen, maar spelen ze nu ook voor jongeren! 🎤 Waarom deze keuze? Je leest het in ons interview!

Duik met ons mee in hun creatieve proces, hun groene aanpak en hun missie om bewustzijn te kweken over dit dringende thema! 🌍 #DeAmazones #Muziektheater #MaatschappelijkeBetrokkenheid
...

4 0

Kunst en cultuur op school is niet alleen leuk, maar vooral ook heel erg nodig voor de ontwikkeling van een kind! 🎭Met onze dagprojecten maken alle klassen in één dag een eigen theater- of dansvoorstelling. 🌟 Een unieke ervaring waarbij samenwerking en creativiteit centraal staan! Meer weten? Check onze website! #dagprojecten #CreativiteitOpSchool #SamenOpHetPodium ...

6 0

Wildpark presenteert `Ik heb ik heb wat jij niet hebt`, een voorstelling voor jongeren vanaf 10 jaar over het belang van geld en bezit. Voor deze voorstelling ging Lenneke Maas in gesprek met vijf jongeren die, hoewel uit totaal verschillende milieus, allemaal in de een schuldsaneringstraject zitten. Samen onderzoeken ze de pijn van iets niet hebben, wat je wel zou moeten hebben. In ons interview met Lenneke gaan we dieper in op de inspiratie van deze voorstelling en haar artistieke visie. Lees het op onze website! #wildpark #jongerentheater #geld #bezit ...

12 0

@de_hermannen vanuit Stadstheater de Bond, met een belangrijke boodschap! Hun nieuwe voorstelling `Herman, we have een probleem` past namelijk perfect bij het kinderboekenweekthema van 2024: Lekker eigenwijs. David en Jantijn leggen ons dan ook graag persoonlijk uit waarom! Dus, trek je stoute schoenen aan en boek `Herman, we have een probleem` voor de Kinderboekenweek. Er zijn nog een paar gaatjes vrij! 🧑‍🚀🚀 #lekkereigenwijs #kinderboekenweek #stouteschoenen ...

2 0

Kunnen de kinderen hun vooroordelen loslaten en deze Wolf zien voor wie hij is? Mark van Vliet brengt Prokofiev`s melodieën tot leven in `Peter zonder wolf`.
In ons interview met Mark vertelt hij over zijn inspiraties, de ontwikkeling van zijn voorstellingen en hoe hij met zijn passie voor klassieke muziek de verbeelding van kinderen weet te prikkelen. Van zijn jeugd in een muzikale familie tot zijn nieuwste productie vol avontuur en hilarische typetjes! Lees het op onze website! #peterzonderwolf #jeugdtheater #prokofiev #klassiekemuziek
...

5 0

Ontmoeting tussen realiteit en verbeelding 🎭 Duik in het avontuur van `De monteur en het meisje`, een voorstelling van @wildparkzone waarin een eenvoudige Peugeot 205 de ster van het decor is🚗 Deze zomer voor het laatst te boeken! #Wildpark #LukaKooijmans #DeMonteurEnHetMeisje ...

6 0