Efrem Stein

Wie wordt er nou niet vrolijk van Discodip?!

Onder het genot van een softijsje spraken we Efrem Stein over zijn nieuwe voorstelling Discodip.

Het woord ‘Discodip’ omvat alles waar de voorstelling over gaat. Discodansjes, traantjes en ijsjes. ‘Je moet jezelf af en toe in Discodip dippen,’ zegt hij zelf. De voorstelling Discodip staat op 23 januari op de presentatiedag voor seizoen 2023-2024.

Hoi Efrem, waar kwam de inspiratie voor je nieuwe voorstelling vandaan?

Spelen vind ik het leukste dat er is, maar inspiratie voor een nieuwe voorstelling kwam maar niet.

Het is gedeeltelijk een nasleep van de pandemie, waarin ik mijzelf en mensen om mij heen somberder zag worden, introverter en gesloten. Ik schok er een beetje van. Tijd voor rust en reflectie is goed. Maar dit was iets anders. Op een gegeven moment moet je daar uitstappen. Zelf actie ondernemen om weer open te staan voor plezier en avontuur. Doen waar je vrolijk van wordt.

Voor mij is dat dansen en wegdromen op de dansvloer. ‘Last night the DJ saved my life.’

Doen waar je vrolijk van wordt. Is dat het thema van je nieuwe voorstelling?

Ja! Vooral wanneer je verdrietig bent. Wat doe je als je sip bent? Hoe word je weer blij?

Disco haalt mij dus uit mijn dip! We weten allemaal dat bewegen goed voor je is en dansen is een geweldige expressievorm om jezelf te uiten. Ook de kinderen in het publiek laat ik niet stilzitten. Discodip wordt mijn meest interactieve voorstelling. ‘Express yourself.’

Hoe kwam je op de titel Discodip?

Uit je dip met disco. Vrolijkheid en verdriet. Komedie en tragiek, in één pakkend woord: Discodip. Een tragikomedie voor de allerkleinsten. Discodip is natuurlijk ook wat je softijsje lekker opfleurt. Daar gaat Discodip over. Je moet jezelf af en toe in Discodip dippen. Op de promotiefoto draag ik een witte puntmuts gedipt in Discodip. Ik ben een softijsje met een zoet traantje op mijn wang.

Het traantje van de Pierrot?

Het is een lang gekoesterd en stil verlangen van mij om ooit iets te maken dat geïnspireerd is op de Pierrot, de droevige clown. Heel poëtisch en beeldend. In triestheid schuilt schoonheid.

Zoals de vintage afbeeldingen en keramiek beeldjes van de pierrot, ze raken iets in mij. Vanwege het thema van mijn voorstelling kan ik er nu iets mee doen.

Wat wil je dat kinderen meenemen uit deze voorstelling?

Dat verdrietig zijn bij het leven hoort. En natuurlijk wil ik dat de kinderen thuis een vrolijk muziekje opzetten en gaan dansen wanneer ze zich verdrietig voelen. De volwassenen trouwens ook.

In elke voorstelling doe ik een beroep op de verbeeldingskracht van kinderen, op hun creativiteit. Ook op het emotioneel-sociaal vlak gebeurt er veel. Tijdens een droevig moment in de voorstelling wanneer ‘Jip’ een traantje wegpinkt, riep een kindje heel lief uit de zaal: ‘Laat hem maar even.’

Ze begreep het. Herkende de emotie. Soms ben je even sip. Wil je even niets. Dat mag.

Jouw kracht zit echt in de interactie met de kinderen tijdens je voorstelling. Je geeft ze veel ruimte. Is dat niet heel spannend?

De voorstelling begint met observeren. Ik scan vrij snel de ruimte. Hoe komen de kinderen de zaal binnen, zijn ze stil of juist heel druk. Wat hebben ze als groep en als individu nodig om zich veilig en op hun gemak te voelen. Een belangrijke basis. Is er vertrouwen? Pas dan staan de kinderen open voor contact en spel. Dit heb ik geleerd in mijn werk als clown in ziekenhuizen.

Door het interactieve spel neem ik de kinderen stap voor stap mee in het verhaal. Actie en reactie. Zonder veel uitleg en antwoorden. Zo blijven ze nieuwsgierig en betrokken. Het geeft de kinderen ruimte om na te denken, te reageren, verbanden te leggen, en woorden te geven aan dat wat ze zien. Dat stimuleert het creatieve proces en de taalontwikkeling.

In Discodip zijn er veel momenten waar er ruimte is voor mij om echt te reageren op het aanbod van de kinderen. Ik luister en geef antwoord. Improviseer met hun aanbod. Ik weet wanneer dat kan, zodat de lijn van de voorstelling intact blijft. Daarom zijn try-outs zo belangrijk. Dit is inderdaad een beetje spannend, maar dat is wat ik zo leuk en bijzonder vind aan theatermaken. En vooral spelen voor kleine kinderen, die heel vrij zijn (en zich vrijer voelen gedurende de voorstelling) om te roepen en doen wat in hun opkomt. Dat geeft een extra waarde aan de voorstelling, die alleen zij kunnen brengen. Elke voorstelling is zo net iets anders dan de vorige. Dat is de kracht van theater.

Hoe past deze voorstelling in je andere werk?

Net als Pakkepapier en Wirrewar is ook Discodip een solo. Mijn speelwijze is interactief, clownesk, beeldend en fysiek. In elke voorstelling gebruik ik eenvoudige voorwerpen. Doordat ik alleen speel zijn de voorwerpen van grote waarde. Het zijn een soort medespelers waar ik mij toe verhoud.

In Pakkepapier zijn dat rollen inpakpapier, in Wirrewar rode touwen en in Discodip oude LP’s die ik geschilderd heb in vrolijke kleuren. Zonder zou ik letterlijk met lege handen op het toneel staan.

Weten kinderen wel wat LP’s zijn?

De jaren ’80 is mijn kindertijd. Daar ligt veel inspiratie voor mij. Ik kan me direct verbinden met de belevingswereld van een kind. Vroeger had je LP’s, nu is er de iPad. Of je nou ergens aan moet draaien, trekken of op drukken, als er muziek uit komt is het goed. In de voorstelling klap ik met mijn hand op de LP’s en dan hoor je muziek. De kinderen begrijpen dat gelijk en het is grappig.

Voor de volwassenen is de associatie met LP’s en de jaren ‘80 een leuk extraatje. Ik zie ze bewegen wanneer de discodeuntjes komen. De sfeer is gelijk gezet.

Je hebt een aanstekelijke discohit gemaakt. ‘Mag ik een Discodip.’ Hoe is dat nummer ontstaan?

Discodip kan niet zonder discomuziek. En met name Italodisco, mijn favoriet. Maarten Nauw, die ook mijn promotiefoto’s maakt, heeft het nummer voor mij gemaakt. Het is de eerste keer dat ik met iemand samenwerk voor de muziek. Ik ben er heel enthousiast over. Ik was benieuwd of de muziek zou aanslaan bij de kinderen. Het is letterlijk en figuurlijk zoeken naar de juiste toon. Je kan kinderen niet vroeg genoeg met goede muziek in aanmerking laten komen.

Heb je een leuke anekdote uit je eigen kindertijd?

Toen ik een peuter was had ik de LP’s van mijn ouders uit de kast gepakt. Ik had alle platen uit de hoezen gehaald en op de grond gelegd. Ik ging op de platen staan en begon te dansen. Ik dacht dat er muziek uit zou komen. Erg hè? Maar mijn ouders hebben er wel eerst een foto van gemaakt voordat ze me lieten stoppen. Ik wilde het naspelen in de voorstelling, maar beter van niet. Ik wil de kinderen niet op verkeerde ideeën brengen, haha. Krijg ik allemaal boze berichtjes van ouders.

Karin over Efrem Stein:

“Hij kan samen met zijn publiek naar de wereld kijken en dan aanwijzen wat daar bijzonder aan is. Efrem heeft als performer een hele mooie open houding die rust uitstraalt. De allerkleinste kinderen voelen zich direct bij hem op hun gemak en daardoor kan hij hen met de meest minimale middelen al meenemen. Efrem speelt al jaren veel voor baby’s, dreumesen en peuters. Zijn behoefte om theater te laten ontstaan in het samenzijn met het publiek is inspirerend en exact wat ik voor baby’s, dreumesen en peuters zocht! Efrem maakt kleine intieme voorstellingen, waarbij taal een minimale rol speelt en alles draait om interactie. Met zijn mimevoorstellingen ‘Toedelejoe’, ‘Pakkepapier’ en ‘Wirrewar’ denk ik drie mooie aanvullingen te hebben gevonden voor onze stal.”

Nog beter op de hoogte blijven van ons laatste nieuws?

"Ik was in gesprek met een acteur uit Syrië en hij vertelde me hoe sommige sprookjes in het Westen anders verteld worden. Gaandeweg kwamen we op het sprookje van Ali Baba en ik was meteen overtuigd dat de originele versie van het verhaal – waarin de tot slaaf gemaakte Morgiana de heldin is – het verdient om opnieuw verteld te worden." Vertelt Barry Emond in ons interview over zijn nieuwe voorstelling `40 Rovers`. "De manier waarop identiteit en `de underdog zijn` in dit sprookje verweven zijn - thema`s die ik belangrijk vind - maakte dat ik zo enthousiast werd. Ik denk dat we met 40 Rovers een verhaal kunnen vertellen dat universeel is en veel raakvlakken heeft met de wereld waar kinderen vandaag de dag in opgroeien." Ken jij het verhaal van `Ali Baba en de 40 rovers`? Dan wil je deze voorstelling zien! #tggriot #underdog #sprookje #herverteld #wereldvertellers #onderhetburo ...

5 0

Sophie speelt o.a. een van de zwerfhonden in de spannende en indrukwekkende voorstelling `Zwerfhonden` van @plan_d.andreasdenk. Waarom jij deze voorstelling moet zien, horen, maar vooral beleven vertelt ze in dit fragment! #plan-d #inclusieftheater #sensitievevoorstelling ...

1 0

Nieuwe titel! ✨De nieuwste voorstelling van Wildpark, voorheen bekend als `Wij geloven niet in wij`, is omgedoopt tot `IK HEB IK HEB WAT JIJ NIET HEBT` (10+)! Een mozaïek voorstelling vanuit dans, video en livemuziek, over `hebben-hebben-hebben` en de schaamte van iets niet hebben. Bekijk de pitch en lees het interview met Lenneke Maas op onze website! #nieuwetitel #geld #jongerentheater ...

9 0

Er was eens… een stuk hout! Hmm, niet echt een spannend begin van een verhaal? Maar wat als ik je vertelde dat dit stuk hout kon praten? 🤥 Ga mee op Pinokkio`s avontuur dwars door Italië, in de eigenzinnige bewerking door Gesneden Koek van het klassieke sprookje uit 1883. Met absurdistische karakters, fantasierijke vertellingen én boordevol humor. Een voorstelling over deugen en opgroeien voor iedereen vanaf 6 jaar! #pinokkio #klassieker #lekkereigenwijs #trailer ...

3 0

Geestig, filosofisch en poëtisch theater over alles dat zich vanbinnen afspeelt. De voorstellingen van @theateroortwolk gaan over figuren die zich een route door al hun emoties heen worstelen en telkens weer in absurde, maar voor het jonge publiek herkenbare, situaties belanden. Dit jaar presenteert Oortwolk een nieuwe voorstelling, waarbij ze opnieuw een stukje van onze binnenkant blootleggen. Een hilarische en lieve voorstelling over speelsheid versus knorrigheid. Twee buren die elkaars verschillen leren omarmen. Want wanneer we echt openstaan voor elkaars ideeën, leidt dat niet tot iets nóg mooiers? ☀️🏠#zonnetjeinhuis #emoties #buren #verschillenomarmen #blotebinnenkant ...

8 0

Mooie makers 🌻 Lenneke Maas is een van de makers van Wildpark. Je kent haar wellicht van de voorstelling `Wij vinden dat het tijd wordt voor iets liefs`. Een maker met een eigen signatuur die ons en haar publiek telkens weet te raken.

"Ik maak altijd geëngageerd werk. Mijn werk is sterk beeldend en fysiek. Dit zie je terug in al mijn voorstellingen. Ze zijn poëtisch, maar niet hoogdravend. Hoewel mijn kijk op de mensheid misschien niet bijzonder optimistisch is, hebben mijn voorstellingen over het algemeen een licht karakter. Ze zijn gevoelig en aards. Het thema van de spanning tussen het individu en de wereld om hem heen keert regelmatig terug, zowel op persoonlijk als maatschappelijk niveau." #wildpark #mooiemakers #maatschappelijktheater
...

6 0

"Wij vroegen onszelf af: wat had ik graag gewild dat iemand tegen mij had gezegd toen ik kind was?" Zo ontstond `Rare Snuitert`, een muzikale reis voor kinderen vanaf 4 jaar, langs thema`s als jezelf durven zijn, fantasie en zelfacceptatie. Ayla en Willemijn delen: "Er zijn genoeg meningen in de wereld en ideeën waar je je naar zou moeten schikken. Maar wij zijn van mening dat de kinderen op een luchtige, theatrale manier mogen leren en ontdekken dat raar zijn leuk is en je goed bent zoals je bent." 🤗 #raresnuitert #goedzoalsjebent #jeugdtheater #onderhetburo ...

5 0

"Ik schreef een nieuw avontuur dat zich nu afspeelt in een flat waar Peter met zijn loopeend Habib woont. Totdat Habib op een dag ontvoerd wordt. De overige bewoners; mevrouw Kats, meneer Vogelzang en meneer de Jager, wijzen meteen naar meneer de Wolf. Want een Wolf is een Wolf nietwaar? Alle wolven zijn hetzelfde! Die zal het wel gedaan hebben!" Mark van Vliet vertelt over zijn nieuwe voorstelling: `Peter zonder wolf`

"We worden tegenwoordig zo uit elkaar gespeeld. Wij tegen zij. Ik tegen de ander. Maar praten we wel met elkaar? Hoe komen we aan deze beelden over `de ander`? Geloof je als kind wat anderen over iemand zeggen of geloof je je eigen ervaring? Als kind vertellen allerlei volwassenen om je heen natuurlijk ook wat je moet denken. Je ouders, de juf, de meester, de buurvrouw, je opa. Maar wat vinden ze zelf? Kinderen hebben natuurlijk ook al genoeg gehoord over wolven in sprookjes. Die is altijd slecht. Kunnen zij hun vooroordelen loslaten en deze Wolf zien voor wie hij is?" 🐺#wijtegenzij #vooroordelen #whodidit #peterzonderwolf
...

2 0

"De voorstelling `Zwerfhonden` is gebaseerd op een kort verhaal van Toon Tellegen. Dit gaat over een dictator die gebeten wordt door een zwerfhond. Uit woede voor de beet laat hij alle zwerfhonden opjagen en zoekt hij de schuldige. In het verhaal wordt vervolging, uitsluiting vanuit haat en angst door iemand die aan de macht is, heel invoelbaar gemaakt voor het publiek. Het volgen van de sterke leider en niet in opstand komen tegen onrecht wordt door middel van dans ontzettend poëtisch verbeeld. De voorstelling weet met de prachtig decor, technische vernuftigheid en met vol op muziek het jonge en oude publiek mee te slepen." Aldus Karin Bannink over `Zwerfhonden` van @PlanDAndreasDenk. Meer weten over deze indrukwekkende voorstelling met hele interessante onderliggende thema`s? Ga naar onze website en lees het interview met artistiek leider en choreograaf Andreas Denk! 💭#toonvantelligen #dictator #machtsstrijd #vervolging #prachtig decor #inclusieftheater ...

3 0

🤝 Hoe combineer je maatschappijleer met comedy? Mark van Vliet, voormalig leraar maatschappijleer, en Edo Berger, comedian, laten zien hoe het moet! Hun gezamenlijke passie voor jongeren en maatschappelijke thema`s heeft geleid tot de succesvolle cabaretvoorstelling `Gratis Geld`. Leer hoe je met humor en kritisch denken de complexe wereld van reclame en marketing kunt doorgronden. #mediawijsheid #gratisgeld #jongerencabaret ...

7 0

"Theater heeft bijvoorbeeld de ongeschreven codes: je houdt je mond en je kijkt naar wat er op het podium gebeurt. Maar onze voorstellingen met smartphones zijn een totaalervaring waarbij je je publiek moet regisseren. En dat doe je het makkelijkst door een verhaal te vertellen." Deelt Steye, artistiek leider van @smartphoneorchestra. De hoofdrol geven aan de kijker loopt als een rode draad door de aderen van dit prijswinnende team van muzikanten, nerds en verhalenvertellers. Iedere voorstelling creëren ze een uniek verhaal samen met de jongeren! 🤗 #verhalenmakers #bigdata #interactieftheater ...

2 0

10.. 9.. 8.. Een enorme zaal vol met kinderen tellen uit volle borst mee en kijken vol spanning naar de ruimteraket op het podium die bijna van de aarde zal vertrekken. David en Jantijn, beter bekend als Herman en Herman, komen dit jaar met een nieuwe voorstelling: `Herman, we have een probleem!` De nieuwe voorstelling van @de_hermannen gaat over grootse dromen en je niet laten ontmoedigen door tegenslagen. De voorstellingen zitten niet alleen enorm goed in elkaar, maar ook de zelfgebouwde ruimteraket is een spektakel op zich. #grootsedromen #durven #ruimtespektakel #jeugdtheater ...

2 0

Het schooljaar afsluiten met een staande ovatie?! 🎭🌟 Wil je het schooljaar op een bijzondere manier afsluiten? Kies dan voor een dagproject waarbij elke klas een voorstelling maakt in slechts één dag! 🎉 Ontdek de mogelijkheden op http://dagprojecten.nl/?utm_campaign=coschedule&utm_source=instagram&utm_medium=burobannink&utm_content=Een%20dagproject%20feest%20voor%20de%20hele%20school en laat je verrassen door het creatieve talent van jouw leerlingen! #eindeschooljaar #uitjeschulp #creatiefsamenwerken ...

1 0

"Mijn voorstellingen zijn sterk beeldend en fysiek, poëtisch maar niet hoogdravend," deelt Lenneke Maas, maker van `Wij vinden dat het tijd wordt voor iets liefs` (15+). Geïnspireerd door de legendarische Pina Bausch, verkent ze de kracht van het menselijk lichaam en de spanning tussen het individu en de wereld. Stap in een wereld van vibrerende emoties en ontdek de schoonheid van theater bij @wildparkzone 💫 #CreatieveExpressie #BeeldendTheater #PinaBausch ...

5 0

"De manier waarop Lotte het contact met de kinderen heeft tijdens de voorstelling is fantastisch. Ze heeft aldoor de kinderen in haar hand, ze reageren wanneer het moet en ze neemt hun impulsen altijd mee. De wisselwerking tussen vloer en zaal maakt het plezier voor iedereen voelbaar." Aldus Karin Bannink. `Lach niet` van @tgkoekenui is een voorstelling vol grappige teksten, beweging en interactie. Een absolute aanrader voor iedereen vanaf 4 jaar. 🎭 #jeugdtheater #theaterplezier #tgkoekenui ...

3 0

Sneakpeak!! Wij vroegen Oortwolk over hun plannen en Suzanne kon ons alvast een tipje van de sluier oplichten:
"Na de zomer komt onze 4e productie er alweer aan. Daarin krijgt somberte en verdriet een podium. Alhoewel niet zo duidelijk als bij de eerste voorstellingen. Het wordt ook een 10+ voorstelling, dus het hoeft er niet te dik bovenop te liggen volgens mij. We trekken de oude stoffige mythe Narcissus en Echo uit de kast en maken er een flashy spetterende live show van, waarin de mythe wordt ontleed aan de hand van challenges… Ik denk dat Narcissus en Echo niet zo happy zijn van binnen." ⛈️#sneakpeak #emoties #mythe #challenges
...

6 0

🌍 "Naarmate de klimaatcrisis intenser werd, groeide ons besef dat we diverse stemmen moesten laten horen. Dat inspireerde ons tot `WIE DE F*CK HEEFT DIT GEDAAN?!` 🎭 Hier geven we het podium aan niet alleen activisten, maar ook CEO`s, politici en burgers. Iedereen heeft een rol in dit belangrijke gesprek, elk met zijn eigen verantwoordelijkheid. Samen maken we het verschil!" @deamazones 💪 #deAmazones #Klimaatcrisis #SamenVoorVerandering ...

3 0

Waarom past jullie voorstelling zo goed bij de Kinderboekenweek? 📚 Dit vroegen wij Gesneden Koek over hun voorstelling `Pinokkio` (6+). David deelt: "Onze voorstelling nodigt uit tot boeiende gesprekken met kinderen achteraf. Wat vinden ze van Pinokkio`s acties? Zijn ze goed of fout? En zelfs als ze fout zijn, kunnen ze dan toch ergens goed zijn omdat Pinokkio ervan leert? Is het oké om fouten te maken? Wat brengt eigenwijsheid hem? Stuk voor stuk mooie vragen om over na te denken."💬 ...

6 0

Isha is danser en speelt de rol van de zwerfhond die beschuldigd wordt voor het bijten in het been van de machtige tsaar. In deze video vertelt hij waarom iedereen de voorstelling `Zwerfhonden` zou moeten zien, voelen en beleven! #plan-d #inclusieftheater #sensitievevoorstelling ...

5 0

TG Griot gaat het spannende verhaal – gebaseerd op het bekende sprookje van Ali Baba en de 40 Rovers – terugbrengen tot de kern. Want het verhaal van Ali Baba dat wij kennen is het westerse verhaal en raakt het oorspronkelijke Perzische sprookje niet. In 40 Rovers krijgt de tot slaaf gemaakte vrouw Morgiana de hoofdrol terug. Heldhaftig, stoer en intelligent is Morgiana alle mannen te slim af en vecht zij voor haar vrijheid en authenticiteit! 💪 #nietwesterseverhalen #wereldgeschiedenis #wereldverteller #verhalennomaden #morgiana #underdog ...

11 0

"@markvanvliettheater kan de zaal geheel onverwacht op zijn kop zetten met een niet gescript verhaal, en dan is het aan mij om er met comedy-improvisatie een draai aan te geven. Dan hebben we ontzettend veel lol met elkaar en dat merkt het publiek." In ons interview met Edo Berger en vertelt hij ons meer over Gratis Geld. Een buitenbeentje in hun werk, maar een enorme succesformule die de lachspieren prikkelt en de geest scherp houdt! Lees het op onze website⚡#mediawijsheid #gratisgeld #jongerencabaret #lachspierworkout ...

2 0

"We hopen dat jongeren door het zien van `WIE DE F*CK HEEFT DIT GEDAAN` beter begrijpen hoe het systeem waarin we leven de klimaatcrisis heeft veroorzaakt en dat ze geïnspireerd worden zelf ook een steentje bij te dragen aan de oplossing. Bovendien biedt de voorstelling jongeren een stem in het huidige debat over het klimaat, waardoor ze kunnen bijdragen aan de discussie en aan verandering." Aldus @collectiefdeamazones 🎤 Grote onderwerpen worden emotioneel tastbaar gemaakt. Een sterke klimaatmusical voor alle jongeren! #klimaatmusical #toekomst #activisme ...

9 0