Efrem Stein

Wie wordt er nou niet vrolijk van Discodip?!

Onder het genot van een softijsje spraken we Efrem Stein over zijn nieuwe voorstelling Discodip.

Het woord ‘Discodip’ omvat alles waar de voorstelling over gaat. Discodansjes, traantjes en ijsjes. ‘Je moet jezelf af en toe in Discodip dippen,’ zegt hij zelf. De voorstelling Discodip staat op 23 januari op de presentatiedag voor seizoen 2023-2024.

Hoi Efrem, waar kwam de inspiratie voor je nieuwe voorstelling vandaan?

Spelen vind ik het leukste dat er is, maar inspiratie voor een nieuwe voorstelling kwam maar niet.

Het is gedeeltelijk een nasleep van de pandemie, waarin ik mijzelf en mensen om mij heen somberder zag worden, introverter en gesloten. Ik schok er een beetje van. Tijd voor rust en reflectie is goed. Maar dit was iets anders. Op een gegeven moment moet je daar uitstappen. Zelf actie ondernemen om weer open te staan voor plezier en avontuur. Doen waar je vrolijk van wordt.

Voor mij is dat dansen en wegdromen op de dansvloer. ‘Last night the DJ saved my life.’

Doen waar je vrolijk van wordt. Is dat het thema van je nieuwe voorstelling?

Ja! Vooral wanneer je verdrietig bent. Wat doe je als je sip bent? Hoe word je weer blij?

Disco haalt mij dus uit mijn dip! We weten allemaal dat bewegen goed voor je is en dansen is een geweldige expressievorm om jezelf te uiten. Ook de kinderen in het publiek laat ik niet stilzitten. Discodip wordt mijn meest interactieve voorstelling. ‘Express yourself.’

Hoe kwam je op de titel Discodip?

Uit je dip met disco. Vrolijkheid en verdriet. Komedie en tragiek, in één pakkend woord: Discodip. Een tragikomedie voor de allerkleinsten. Discodip is natuurlijk ook wat je softijsje lekker opfleurt. Daar gaat Discodip over. Je moet jezelf af en toe in Discodip dippen. Op de promotiefoto draag ik een witte puntmuts gedipt in Discodip. Ik ben een softijsje met een zoet traantje op mijn wang.

Het traantje van de Pierrot?

Het is een lang gekoesterd en stil verlangen van mij om ooit iets te maken dat geïnspireerd is op de Pierrot, de droevige clown. Heel poëtisch en beeldend. In triestheid schuilt schoonheid.

Zoals de vintage afbeeldingen en keramiek beeldjes van de pierrot, ze raken iets in mij. Vanwege het thema van mijn voorstelling kan ik er nu iets mee doen.

Wat wil je dat kinderen meenemen uit deze voorstelling?

Dat verdrietig zijn bij het leven hoort. En natuurlijk wil ik dat de kinderen thuis een vrolijk muziekje opzetten en gaan dansen wanneer ze zich verdrietig voelen. De volwassenen trouwens ook.

In elke voorstelling doe ik een beroep op de verbeeldingskracht van kinderen, op hun creativiteit. Ook op het emotioneel-sociaal vlak gebeurt er veel. Tijdens een droevig moment in de voorstelling wanneer ‘Jip’ een traantje wegpinkt, riep een kindje heel lief uit de zaal: ‘Laat hem maar even.’

Ze begreep het. Herkende de emotie. Soms ben je even sip. Wil je even niets. Dat mag.

Jouw kracht zit echt in de interactie met de kinderen tijdens je voorstelling. Je geeft ze veel ruimte. Is dat niet heel spannend?

De voorstelling begint met observeren. Ik scan vrij snel de ruimte. Hoe komen de kinderen de zaal binnen, zijn ze stil of juist heel druk. Wat hebben ze als groep en als individu nodig om zich veilig en op hun gemak te voelen. Een belangrijke basis. Is er vertrouwen? Pas dan staan de kinderen open voor contact en spel. Dit heb ik geleerd in mijn werk als clown in ziekenhuizen.

Door het interactieve spel neem ik de kinderen stap voor stap mee in het verhaal. Actie en reactie. Zonder veel uitleg en antwoorden. Zo blijven ze nieuwsgierig en betrokken. Het geeft de kinderen ruimte om na te denken, te reageren, verbanden te leggen, en woorden te geven aan dat wat ze zien. Dat stimuleert het creatieve proces en de taalontwikkeling.

In Discodip zijn er veel momenten waar er ruimte is voor mij om echt te reageren op het aanbod van de kinderen. Ik luister en geef antwoord. Improviseer met hun aanbod. Ik weet wanneer dat kan, zodat de lijn van de voorstelling intact blijft. Daarom zijn try-outs zo belangrijk. Dit is inderdaad een beetje spannend, maar dat is wat ik zo leuk en bijzonder vind aan theatermaken. En vooral spelen voor kleine kinderen, die heel vrij zijn (en zich vrijer voelen gedurende de voorstelling) om te roepen en doen wat in hun opkomt. Dat geeft een extra waarde aan de voorstelling, die alleen zij kunnen brengen. Elke voorstelling is zo net iets anders dan de vorige. Dat is de kracht van theater.

Hoe past deze voorstelling in je andere werk?

Net als Pakkepapier en Wirrewar is ook Discodip een solo. Mijn speelwijze is interactief, clownesk, beeldend en fysiek. In elke voorstelling gebruik ik eenvoudige voorwerpen. Doordat ik alleen speel zijn de voorwerpen van grote waarde. Het zijn een soort medespelers waar ik mij toe verhoud.

In Pakkepapier zijn dat rollen inpakpapier, in Wirrewar rode touwen en in Discodip oude LP’s die ik geschilderd heb in vrolijke kleuren. Zonder zou ik letterlijk met lege handen op het toneel staan.

Weten kinderen wel wat LP’s zijn?

De jaren ’80 is mijn kindertijd. Daar ligt veel inspiratie voor mij. Ik kan me direct verbinden met de belevingswereld van een kind. Vroeger had je LP’s, nu is er de iPad. Of je nou ergens aan moet draaien, trekken of op drukken, als er muziek uit komt is het goed. In de voorstelling klap ik met mijn hand op de LP’s en dan hoor je muziek. De kinderen begrijpen dat gelijk en het is grappig.

Voor de volwassenen is de associatie met LP’s en de jaren ‘80 een leuk extraatje. Ik zie ze bewegen wanneer de discodeuntjes komen. De sfeer is gelijk gezet.

Je hebt een aanstekelijke discohit gemaakt. ‘Mag ik een Discodip.’ Hoe is dat nummer ontstaan?

Discodip kan niet zonder discomuziek. En met name Italodisco, mijn favoriet. Maarten Nauw, die ook mijn promotiefoto’s maakt, heeft het nummer voor mij gemaakt. Het is de eerste keer dat ik met iemand samenwerk voor de muziek. Ik ben er heel enthousiast over. Ik was benieuwd of de muziek zou aanslaan bij de kinderen. Het is letterlijk en figuurlijk zoeken naar de juiste toon. Je kan kinderen niet vroeg genoeg met goede muziek in aanmerking laten komen.

Heb je een leuke anekdote uit je eigen kindertijd?

Toen ik een peuter was had ik de LP’s van mijn ouders uit de kast gepakt. Ik had alle platen uit de hoezen gehaald en op de grond gelegd. Ik ging op de platen staan en begon te dansen. Ik dacht dat er muziek uit zou komen. Erg hè? Maar mijn ouders hebben er wel eerst een foto van gemaakt voordat ze me lieten stoppen. Ik wilde het naspelen in de voorstelling, maar beter van niet. Ik wil de kinderen niet op verkeerde ideeën brengen, haha. Krijg ik allemaal boze berichtjes van ouders.

Karin over Efrem Stein:

“Hij kan samen met zijn publiek naar de wereld kijken en dan aanwijzen wat daar bijzonder aan is. Efrem heeft als performer een hele mooie open houding die rust uitstraalt. De allerkleinste kinderen voelen zich direct bij hem op hun gemak en daardoor kan hij hen met de meest minimale middelen al meenemen. Efrem speelt al jaren veel voor baby’s, dreumesen en peuters. Zijn behoefte om theater te laten ontstaan in het samenzijn met het publiek is inspirerend en exact wat ik voor baby’s, dreumesen en peuters zocht! Efrem maakt kleine intieme voorstellingen, waarbij taal een minimale rol speelt en alles draait om interactie. Met zijn mimevoorstellingen ‘Toedelejoe’, ‘Pakkepapier’ en ‘Wirrewar’ denk ik drie mooie aanvullingen te hebben gevonden voor onze stal.”

Nog beter op de hoogte blijven van ons laatste nieuws?

Het is tijd voor andere verhalen! Tijd voor waarachtige en werkelijke verhalen; bekende maar toch vernieuwende verhalen. Het is tijd om de wereldvertelkunst van de `griot` te gaan vieren. De griot trekt al eeuwen in het Afrikaanse landschap als nomade langs verschillende stammen en sleurt daar, enkel gewapend met zijn eigen lijf en stem, mensen mee in verhalen. Verhalen die harten openen, grenzen verleggen en universele waarden van mensen verspreiden. "Als een griot sterft, brandt er een bibliotheek af." TG Griot start een nieuwe bibliotheek van verteltheater en 40Rovers is de eerste titel! ⚔️Lees het interview met Barry Emond, artistiek leider van TG Griot, op onze website! #40rovers #verhalenvertellers #tggriot #onderhetburo ...

3 0

"De thema`s waar rond we graag werken zijn vriendschap, samenwerken, verbinding en elkaar vinden in je eigenheid." - Anneleen en Lies over de inspiratie achter hun voorstelling `IETSMETNEFIETS`. 💟Ontdek meer over hun unieke aanpak en creatieve visie en lees het hele interview met @cieselderie op onze website! #CreatieveThema`s #CieSelderie #MuzikaalTheater ...

2 0

🎉 @Drumdrumdrum.nl presenteert "KOLÓ"! Een interactieve muzikale wedstrijd waarbij we op zoek gaan naar de meest muzikale, kleurrijke en ritmische gemeente van Nederland. Een feest van verbinding voor jong en oud! 🎶 #Koló #SamenKleuren #Drumdrumdrum ...

1 0

"Bovenbouwscholieren zijn in een leeftijd dat ze denken alles wel te weten. Dus hoe wek je hun interesse?" Wat Mark en Edo met elkaar gemeen hebben is dat ze met jongeren hebben gewerkt en dat je hen voor elke groep kan zetten. Veel reacties en onderlinge discussies in de zaal tijdens de voorstelling? Mark en Edo vinden het alleen maar prachtig als de boel bijna ontspoort.😄 #gratisgeld #bovenbouw #jongerenwerk #educatiefcabaret ...

4 0

"Het repetitieproces is een diepgaande zoektocht naar de perfecte vorm om het verhaal te vertellen. Soms leidt dit tot slapeloze nachten, maar het is een cruciaal en boeiend onderdeel van ons vak," deelt Lenneke Maas. Maker van `Wij vinden dat het tijd wordt voor iets liefs` (15+) @wildparkzone. Lees het interview met Lenneke op onze website en ontdek de uitdagingen, passie en toewijding voor deze voorstelling! 🎭 #TheaterUitdagingen #PassieVoorTheater #CreatieveReis ...

4 0

"Zwerfhonden markeert een nieuwe stap naar inclusiviteit in mijn werk" vertelt artistiek leider en choreograaf Andreas Denk van @plan_d.andreasdenk. Dit is dan ook wat de voorstelling, naast een interessant maatschappelijk thema, nóg unieker maakt in het veld. Het vertrekt vanuit toegankelijkheid waardoor de voorstelling ook geschikt is voor mensen met een visuele of gehoorbeperking.

De dans vertrekt vanuit gebaren taal. De reporter wordt gespeeld door een dove acteur die enkel in gebaren met het publiek spreekt. De film fragmenten van deze reporter worden live gestreamd naar schermen op het toneel, die ook extra tekst geven om het overige verhaal te volgen. Daarnaast krijgen de slechtziende bezoekers tijdens de voorstelling een audiovertelling te horen. Deze geeft uitleg over wat er te zien is, inclusief een aanvullend achtergrond verhaal die meer verdieping op de voorstelling geeft.🎭👂🎥 #Zwerfhonden #Inclusiviteit #Toegankelijkheid #DansTheater
...

1 0

"Op een dag wordt ergens in Amsterdam de jonge Hasse wakker, ze kijkt uit het raam en de stad blijkt onder water te staan. De oorzaak: de klimaatcrisis. Deze scène vormt het startschot voor een zoektocht van drie kwartier naar de schuldige, want wie de f*ck heeft dit gedaan?!" - Sanne Thierens, @theaterkrant.nl In `WIE DE F*CK HEEFT DIT GEDAAN` brengt @collectiefdeamazones een sterk staaltje klimaatkritiek in een vernieuwende musicalvorm. Meer weten? In ons interview onthullen De Amazones een aantal interessante inzichten over hun creatieve proces, duurzame productiebenadering en hun missie om bewustzijn te vergroten rondom dit urgente thema! 🌎 #klimaatmusical #klimaatactivisme #jongerentheater ...

5 0

Deze twee theatermakers hebben veel overeenkomsten: grote muzikaliteit, een open uitstraling en een vleugje activisme. Maar ze vullen elkaar ook aan: Ayla is een beeldende, intuïtieve maker en Willemijn gooit daar wat ratio en scherpe humor tegenaan. Deze mix zorgt voor een grappige, fantasierijke voorstelling met grootse personages en ontroerende muziek. Met passie vertellen ze ons in dit interview over hun eerste jeugdproductie `Rare Snuitert`! Lees het interview met Ayla en Willemijn op onze website waarin zij vertellen over hun inspiratie, de speelse en muzikale elementen in hun werk en hun streven om kinderen te leren dat het oké is om zichzelf te zijn! 🐽 #raresnuitert #jezelfzijn #jeugdtheater #onderhetburo ...

8 0

Wat drijft Jasper om zijn liedjes op het podium te delen met de jeugd? Hij deelt: "Ik speel veel op scholen en ik neem altijd aan dat het voor ongeveer de helft van de leerlingen de eerste (of tweede) keer is dat ze een voorstelling zien." Door jonge geesten te betoveren met de magie van theater en muziek, hoopt Jasper een levenslange liefde voor het podium te inspireren bij zijn publiek. Lees het hele interview met @jasperzelf op onze website en laat je inspireren door zijn creatieve visie! #AchterDeSchermen #JasperSmit #CreatiefProces #Jeugdtheater ...

7 0

Vanuit het dagelijkse leven van twee buurvrouwen prikkelen Lotte en haar medespeelster Frederique de fantasie van de kijkers door de context net even te veranderen. Met een grote dosis energie, humor en fantasie worden de sociale vaardigheden én lachspieren van de jonge kijkers gestimuleerd. We spreken Lotte Middendorp, oprichtster van theatergezelschap Koek & Ui, over haar voorstelling `Lach niet`. Lees het interview op onze website en leer over de visie van dit mooie gezelschap en de inspiratie achter deze voorstelling! 🐦#lachniet #interview #inspiratie #verbeelding #educatie ...

3 0

"Ietsmetnefiets heeft al meer dan 300 voorstellingen op de teller, zonder aan kracht en speelsheid te verliezen." - Ontdek waar Anneleen en Lies trots op zijn en hoe hun muzikale reis begon. Leer meer over hun ervaringen en successen in het interview op onze website! #TheaterSuccess #CieSelderie #MuzikaalTalent ...

5 0

Wij hebben een heel erg leuk nieuwtje! 🤩@jasperzelf komt deze zomer met een echte festivalvoorstelling! De voorstelling heet `Spring, Spring, Springen` en is gegarandeerd een groot feest. De voorstelling combineert Jasper Smits` greatest hits. Van liedjes over vieze woorden die rijmen op stoep, irritante grote zussen, gekke dansjes tot natuurlijk … perenijs. De festivalvoorstelling voor het héle gezin! Zoek jij nog een feestelijke act voor jouw festivalprogrammering? Denk dan aan Jasper Smit, want hij staat te Spring, Spring, Springen! 🥳 #feestje #festival #jaspersgreatesthits #kleinkunstliedjes #springen ...

10 1

Dit jaar viert de Kinderboekenweek het thema `Lekker eigenwijs`. In het licht hiervan spraken we met David en Jonathan, het dynamische duo achter @gesneden.koek. Deze twee gedreven Rotterdamse makers hebben met hun voorstelling `Pinokkio` een verrassende en eigenzinnige draai gegeven aan het eeuwen oude sprookje. 🤥 Op het podium spat de energie, spelkwaliteit en het spelplezier er vanaf. Gesneden Koek weet vertellend teksttoneel op hun eigen wijze briljant te combineren met fysieke frases, gave beelden en mega veel humor. 😄 Lees het interview op onze website! #kinderboekenweek #eigenwijzevoorstellingen #pinokkio #teksttoneel ...

5 0

In het gesprek met Andreas Denk, choreograaf en artistiek leider van @plan_d.andreasdenk, verkennen we hoe zijn voorstelling `Zwerfhonden` raakt aan de huidige gebeurtenissen in o.a. Oekraïne en Gaza. En de noodzaak om jonge geesten te betrekken bij het begrijpen van complexe wereldwijde vraagstukken. Lees verder om te ontdekken hoe Andreas Denk en zijn team met deze voorstelling een brug slaan tussen de realiteit van vandaag en de verbeeldingskracht van het theater. Met de hoop om de volgende generatie te inspireren tot actie en begrip. Lees het interview op onze website! Foto: Marion Visser #reflectie #machtsmisbruik #jongerendans ...

5 0

Comedian @edo_berger en theatermaker @markvanvliettheater spelen al jaren deze succesformule voor jongeren in heel Nederland. Ze nemen je mee op een onverwoestbaar vrolijke safari langs strijkijzers voor mannen, paaldans-sets voor meisjes van 11, vers-broodgeur uit een spuitbus en het geheim van de bonusbak. In de cabaretvoorstelling `Gratis Geld` worden alle geheimen achter reclame op hilarische wijze blootgelegd. Leer kritisch nadenken over je aankoopbeslissingen en hoe jij dezelfde technieken ook kan toepassen in je eigen leven. Lees het interview met Edo op onze website! #gratisgeld #jongerencabaret #kritischdenken #reclameonthuld ...

4 0

Wij vroegen onze nieuwe gezelschappen wat hun gezelschap nou echt uniek maakt in het jeugdtheaterveld! @CieSelderie vertelt: "We spelen met z`n tweeën tal van instrumenten die we live gebruiken: gitaar, accordeon, piano, trompet, trombone, percussie, ukelele, en we zingen tweestemmig hele leuke liedjes. Er zit ook veel humor in onze shows en niet alleen voor de kleinsten. Ook mama`s en papa`s liggen soms in een deuk. Dat vinden we belangrijk: dat jong en oud plezier beleven aan onze voorstellingen. Een derde luik is het polyvalent karakter van onze compagnie: onze voorstellingen staan prachtig in een zaal, maar kunnen ook op straat of in de klas gespeeld worden. Zo maken we zo veel mogelijk kinderen warm voor muziek en theater." Lees meer over Cie Selderie op onze website! Foto: Fa Sol La Ti Doos 🎶#muziektheater #jeugdtheater #cultuureducatie
nieuwe theatergezelschappen https://www.burobannink.nl/nieuwe-theatergezelschappen/?utm_campaign=coschedule&utm_source=instagram&utm_medium=burobannink&utm_content=nieuwe%20theatergezelschappen
...

3 0

@wildparkzone wil bijdragen aan een generatie die een flinke dosis zelfvertrouwen en een nieuwsgierige blik op de wereld heeft. Omdat de jeugd al heel jong moet voorsorteren op de toekomst, vindt Wildpark het belangrijk om hun vrijheid te borgen. Vrijheid om vragen te stellen en om het overal over te kunnen hebben. In de voorstelling `WIJ VINDEN DAT HET TIJD WORDT VOOR IETS LIEFS (15+)` proberen vier jonge mensen de regels te herschrijven van hun generatie.💥 Een felle en kleurrijke explosie van actuele frustraties van vier jongeren die aan de vooravond staan van hun leven. #tijdvoorietsliefs #frustratietheater #toekomst ...

6 0

Wat inspireert jou tot het maken van een liedje? Vroegen wij @jeroenschippermuziek in het kader van zijn nieuwe album Badderzee! "Inspiratie blijft gelukkig een mysterieus iets. Maar ik word vaak getriggerd door de klank van een bepaald woord of een bepaalde zin. Zo is Kaaskasteel ontstaan bijvoorbeeld. Of ik vind een onderwerp waar nog geen (goede) liedjes over bestaan, zoals bij Zeemeerman." 🧀🧜‍♂️Welk nummer uit Badderzee vind jij het leukst?! #badderzee #zeemanshits #badderpunk #muziekvoorkids ...

7 2

Wat "KOLÓ" zo bijzonder maakt, is niet alleen de muziek, maar ook het interactieve karakter van de voorstelling. Roël deelt zijn visie over hoe het jeugdtheater kan dienen als een ruimte voor gemeenschapsvorming en hoe de keuze van instrumenten, zoals de levendige boomwhackers, bijdraagt aan het versterken van het gevoel van samenhorigheid. Door de kinderen actief te betrekken bij het creëren van muziek en het stimuleren van hun deelname, wil @drumdrumdrum.nl laten zien dat iedereen een belangrijke rol heeft in het creëren van harmonie en kleur in de wereld. 💛💙🧡#jeugdtheater #boomwhackers #kleur ...

4 0

Andreas Denk van @plan_d.andreasdenk vertelt over zijn rol in de voorstelling `Zwerfhonden`. Ook laat hij zien wat zijn naam is in gebarentaal! 👌🧏 Zwerfhonden is een spannende, muzikale dansvoorstelling met interactief voorprogramma, waarbij toegankelijkheid volledig is geïntegreerd in de voorstelling. #zwerfhonden #dictator #inclusieftheater ...

1 0

Wij vroegen onze nieuwe gezelschappen wat hun gezelschap nou echt uniek maakt in het jeugdtheaterveld! ✨ @tgdwaalgast vertelt: "DWAALGAST maakt beeldend, tekstloos jeugdtheater vol humor, ontroering en met een maatschappelijke relevantie. Deze fysieke, cabareteske en woordeloze signatuur geeft DWAALGAST een uitzonderlijke positie in het jeugdtheaterveld. DWAALGAST vertelt een verhaal in beeldtaal en klank. Iedereen kan de voorstelling volgen en begrijpen, of kinderen de Nederlandse taal nu beheersen of (nog) niet. Door te werken met diverse vakbekwame gasten (makers van o.a. Vis à Vis en Jacop Ahlbom Company), maakt DWAALGAST kwalitatief hoogwaardige jeugdtheaterproducties vol humor, beeld en zeggingskracht." 👈😁 Lees meer over TG DWAALGAST op onze website! Foto: presentatiedag Buro Bannink @jeudgtheaterhofplein, door @FroukjeKlop #jeugdtheater @cultuureducatie ...

8 0